Buddyzm nie jest systemem religijno-filozoficznym, opartym na apriorycznych rozstrzygnięciach metafizycznych, ale zespołem środków służących rozpoznaniu prawdziwej natury umysłu. (W terminologii indyjskiej buddyzm nie jest darśaną, systemem, ale janą, ścieżką, metodą.) Należy wszakże zauważyć, że konceptualne przeświadczenia metafizyczne, w tym Bóg jako swego rodzaju "poręczyciel" bytu, fundament rzeczywistości i "ontyczny zwornik całej budowli świata", łatwo stają się przeszkodą dla samoujawnienia się oświeconej natury umysłu,
Buddyzm nie jest systemem religijno-filozoficznym, opartym na apriorycznych rozstrzygnięciach metafizycznych, ale zespołem środków służących rozpoznaniu prawdziwej natury umysłu. (W terminologii indyjskiej buddyzm nie jest darśaną, systemem, ale janą, ścieżką, metodą.) Należy wszakże zauważyć, że konceptualne przeświadczenia metafizyczne, w tym Bóg jako swego rodzaju "poręczyciel" bytu, fundament rzeczywistości i "ontyczny zwornik całej budowli świata", łatwo stają się przeszkodą dla samoujawnienia się oświeconej natury umysłu,