Varia 2. Jak zostałem filmowcem

Ocena: 0 (0 głosów)
"(...) poza teatrem - prawdziwą, acz niedługo trwają­cą pasją Mrożka okazał się film. Scenariusz Wyspy Róż (1975) powstał w porozumieniu z niemieckim studiem telewizyjnym ARD i został rok później wyreżyserowany przez Franza Petera Wirtha. Ta dziwna, poetycka i nastrojowa opowieść o wyspie, na której starzec, mężczyzna i chłopiec, kuszeni przez tę samą kobietę, strzegą resztek po wielkiej historii zakonu różokrzyżowców, podczas gdy wokół zacieśnia się chciwa pętla współczesnej cywilizacji, warta jest dziś zwłaszcza uważnej lektury. Film nie odniósł komercyjnego sukcesu, zresztą chyba nikt na to nie liczył, ale zachęcił producentów do kontynuacji współpracy z dramaturgiem-scenarzystą. Tym razem propozycja dotyczyła także reżyserii... Tak powstały dwa kolejne, całkiem już autorskie, filmy Mrożka, Amor (1977) i rok później Powrót. Oba, na pozór całkiem niepodobne, przecież mają coś wspólnego: pewien klimat napięcia wynikający z obecności dosłownej (Amor) bądź wiszącej w powietrzu (Powrót) wojny. Ponadto chło­piec z Wyspy Róż do złudzenia przypomina młodocianego bohatera Amora... Wszystkie filmy przepaja duszna i niewi­dzialnie groźna atmosfera zewnętrznego i wewnętrznego zniewolenia znajdującego kłopotliwe i fascynujące zarazem ujście w seksualizmie, dwuznacznym, upragnionym i nie­możliwym jednocześnie. Po tej kilkuletniej niemieckiej przygodzie z kinem Mrożek do filmu już nie wrócił. Reżyseria, jak przyznaje, pasjonowa­ła go nad wyraz (zrealizuje też kilka swoich sztuk w różnych teatrach Europy); cóż jednak po utalentowanym amatorze na tym wielkim zawodowym polu bitwy, jakim jest współczesny przemysł filmowy. Spotkanie Mrożka z ekranem zamyka scenariusz Oświad­czenia, krótkiego widowiska napisanego w 1981 roku dla telewizji tym razem francuskiej. (...) Jak wszystko, co Mrożek napisał w dojrzałym życiu twór­czym, także i te utwory pomieszczone w niniejszym tomie Variów doskonale nadają się nie tylko do słuchania czy oglą­dania, lecz także do czytania. Wzgląd na rzemieślniczą rze­telność, tak zawsze przez Mrożka podkreślaną jako podstawę szacunku dla czytelnika, kazał mu także w tekstach wyraźnie użytkowych, jakimi są wszelkiego autoramentu scenariusze, przestrzegać żelaznych reguł Dobrego Pisania. Co, pomijając jakość treści, dodatkowo zachęca do zwyczajnej lektury." fragment wstępu Tadeusza Nyczka

Informacje dodatkowe o Varia 2. Jak zostałem filmowcem :

Wydawnictwo: Noir sur Blanc
Data wydania: 2004-05-26
Kategoria: Inne
ISBN: 83-7392-001-3
Liczba stron: 298

więcej

Kup książkę Varia 2. Jak zostałem filmowcem

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Varia 2. Jak zostałem filmowcem - opinie o książce

Inne książki autora
Teatr 5
Sławomir Mrożek 0
Okładka ksiązki - Teatr 5

Tom zawiera sztuki: Krawiec (1965), Tango (1964), Czarowna noc (1963), Śmierć porucznika (1963). Krawiec i Tango należą do kanonu klasyki współczesnego...

Uwagi osobiste
Sławomir Mrożek0
Okładka ksiązki -  Uwagi osobiste

Po trzydziestu trzech latach emigracji Sławomir Mrożek powrócił do Polski. I od razu zaproponowano mu stały felieton w "Gazecie Wyborczej". Dlaczego się...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Kobiety naukowców
Aleksandra Glapa-Nowak
Kobiety naukowców
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy