Egzamin ósmoklasisty 2024: arkusz i odpowiedzi język polski

Data: 2024-05-14 13:07:50 | Ten artykuł przeczytasz w 11 min. Autor: Mirosław Kalinowski
udostępnij Tweet

Przed tygodniem maturzyści zmierzyli się z egzaminem z języka polskiego, a dziś zadaniami z tego przedmiotu zajmują się uczniowie podstawówek w ramach egzaminu ósmoklasiści. W poniższym artykule znajdziecie opracowane przez naszą redakcję odpowiedzi na zadania z arkusz 2024. 

Egzamin ósmoklasisty 2024

14 maja uczniowie klas ósmych zmierzyli się ze swoim pierwszym, poważnym egzaminem – egzaminem ósmoklasisty. Na pierwszy ogień poszedł test z języka polskiego. Jakie były zadania, a jakie powinny być poprawne odpowiedzi? Sprawdźcie poniżej!

Egzamin ósmoklasisty 2024 język polski – zadania

Pierwsze przecieki dotyczące zadań z języka polskiego na tegorocznym egzaminie ósmoklasisty pojawiły się już po godzinie 10, kiedy część ze zdających opuściła sale. Przede wszystkim w relacjach ósmoklasistów pojawiał się jeden tytuł: Kamienie na szaniec. Powieść Aleksandra Kamińskiego stanowi lekturę obowiązkową w szkole podstawowej i tego roku wykorzystana została przez twórców egzaminu. Duża część zdających nie kryła zadowolenia – „Kamienie na szaniec” są jedną z „nowszych” lektur w kanonie, stąd też i uczniom prościej jest ją zrozumieć i zapamiętać.

Temat rozprawki na tegorocznym egzaminie z języka polskiego brzmieć miał: „Czy warto pomagać?”. W odpowiedzi uczniowie mieli odnieść się do fragmentu lektury, a także innych tekstów kultury. Uczniowie mogli też napisać opowiadanie.

Egzamin ósmoklasisty 2024 język polski – odpowiedzi 

Poniżej prezentujemy treści zadań wraz z proponowanym odpowiedziami:

Zadanie 1.

Na podstawie przytoczonego fragmentu Kamieni na szaniec oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

W tekście znajduje się informacja o tym, kiedy dekorowano niektóre budynki hitlerowskimi flagami. P F

Zdjęcie przez Alka hitlerowskiej flagi z gmachu PKO skłoniło Rudego do przeprowadzenia podobnej akcji. P F

Zadanie 2. (0–1)
Na podstawie przytoczonego fragmentu Kamieni na szaniec dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Z przytoczonego fragmentu utworu wynika, że
A. wyczyn Rudego nie wywarł na Alku żadnego wrażenia.
B. Zośka nie brał udziału w planowaniu akcji przeciw okupantowi.
C. przyjaciele podziwiali Zośkę za umiejętność zachowania zimnej krwi w każdej sytuacji.
D. koledzy pomagali Alkowi w ściągnięciu flagi z budynku Pocztowej Kasy Oszczędności.

Zadanie 3. (0–1)
Na podstawie przytoczonego fragmentu Kamieni na szaniec wyjaśnij, jak fakt, że silnie grała w Alku ambicja, wpływał na podejmowane przez niego działania. Nie cytuj.

Propozycja odpowiedzi: Przez fakt, że Alek podchodził do działań z dużą ambicją, wykonywał najbardziej efektowne, ale przy tym także ryzykowne działania. Wybierane punkty zdejmowania flag były zawsze szczególne i łatwo mógł zostać złapany.

Zadanie 4. (0–1)
Przeczytaj poniższy fragment.
W każdej pracy, jaką trzeba było robić, Zośka brał osobiście żywy i bezpośredni udział. Przewodził w czasie szaleństwa „victorii”, bił rekordy w czasie rysowania „kotwic”.

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Podkreślona część wypowiedzenia oznacza, że Zośka działał przede wszystkim
A. szybko.
B. konsekwentnie.
C. bez zastanowienia.
D. z zaangażowaniem.

Zadanie 5. (0–1)
Obejrzyj poniższą ilustrację umieszczoną na okładce komiksu przygotowanego przez Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Na podstawie znajomości całego utworu Kamienie na szaniec uzasadnij, że sytuacja – do której nawiązuje powyższa ilustracja – stanowi potwierdzenie, że Alek potrafił decydować się na czyny niełatwe. W uzasadnieniu wyjaśnij, na czym polegała trudność tej akcji.

Propozycja odpowiedzi: Alek, bohater Kamieni na szaniec, w lutym 1942 roku usnął z pomnika Mikołaja Kopernika na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie tablicę z niemieckim napisem. Była to jedna z akcji w ramach tzw. małego sabotażu, a przy tym – niezwykle ryzykowna, bo niedaleko znajdowała się siedziba gestapowców.

Zadanie 6. (0–2)
Na podstawie znajomości całego utworu Kamienie na szaniec ułóż poniższe zdarzenia zgodnie z porządkiem chronologicznym. Wpisz litery (A–E) w kratki we właściwej kolejności.
A. Wybuch wojny i opuszczenie Warszawy przez Buki.
B. Powrót do stolicy i przystąpienie do organizacji PLAN.
C. Zdanie matury i wyprawa zespołu Buków w polskie góry.
D. Podjęcie działań dywersyjnych i udział w akcji pod Arsenałem.
E. Włączenie się w działalność Małego Sabotażu i pierwsza akcja uliczna

Propozycja odpowiedzi:  C-A-B-E-D

Zadanie 7. (0–2)
Wybierz bohatera lektury obowiązkowej – innej niż Kamienie na szaniec – który, podobnie jak Alek, potrafił się zdobyć na bohaterski czyn, przekraczający możliwości przeciętnego człowieka. Podaj tytuł tej lektury oraz jej bohatera. Uzasadnij swój wybór. W uzasadnieniu przywołaj sytuację z tej lektury, ilustrującą Twoją argumentację.

Propozycja odpowiedzi:

Tytuł lektury: Pan Tadeusz

Bohater lektury: Jacek Soplica

Uzasadnienie wyboru: W epopei Adama Mickiewicza Jacka Soplicę z jednej strony poznajemy jako porywczego młodzieńca, odpowiedzialnego za konflikt z Horeszkami, a z drugiej – walecznego patrioty, działającego jako emisariusz polskich spraw pod zmienionym nazwiskiem – jako ksiądz Robak.

Zadanie 8. (0–2)

8.1. Uzupełnij poniższe zdanie. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.

W wypowiedzeniu Alek już z daleka wlepił wzrok we fronton Zachęty funkcję podmiotu pełni wyraz A/B, natomiast wyrażenie z daleka jest C/D.
A. wzrok C. dopełnieniem
B. Alek D. okolicznikiem

8.2. Wypowiedzenie Alek już z daleka wlepił wzrok we fronton Zachęty przeredaguj tak, aby użyte w nim sformułowanie charakterystyczne dla polszczyzny potocznej zastąpić wyrazem lub sformułowaniem charakterystycznym dla polszczyzny wzorcowej.

Propozycja odpowiedzi: Alek już z daleka spoglądał we fronton Zachęty.

Zadanie 9. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

W wypowiedzeniu Jedźmy, sprawdzimy przecinek oddziela zdania składowe w wypowiedzeniu złożonym współrzędnie. P F

W wypowiedzeniu Bujasz, niemożliwe! wykrzyknik służy podkreśleniu rozkazującego tonu wypowiedzi. P F

Zadanie 10. (0–2)
Uczniowie jednej ze szkół podstawowych zaprojektowali grę planszową opartą na motywach utworu Kamienie na szaniec. Na polach planszy do gry umieścili elementy graficzne nawiązujące do treści lektury. Poniżej znajduje się projekt graficzny planszy do tej gry.

Spośród elementów graficznych nawiązujących do treści lektury – umieszczonych na planszy – wybierz dwa i wyjaśnij, w jaki sposób elementy graficzne wybrane przez Ciebie łączą się z działaniami bohaterów Kamieni na szaniec.

Propozycja odpowiedzi:

Element graficzny 1.:  kino
Wyjaśnienie: W ramach akcji "małego sabotażu" Zośka, Alek i Rudy wrzucali do sali kinowej butelki z gazem, by w ten sposób zniechęcić widzów do chodzenia na propagandowe filmy. gdy to nie przyniosło skutków – na murach rozpoczeto pisanie haseł "Tylko świnie siedzą w kinie".

Element graficzny 2: pociąg

Wyjaśnienie: W ramach akcji w Kraśniku Polacy wysadzali tory, by zatrzymać pociąg, który wiózł niemiecki sprzęt wojennym przeznaczony do walki na froncie.

Zadanie 11. (0–2)
Uzupełnij poniższe zdania tak, aby powstało spójne streszczenie tekstu O szczęściu.

Propozycja odpowiedzi:

Tematem tekstu Frédérica Lenoira jest szczęście. Autor rozpoczyna swoje rozważania od wskazania, że prościej jest nam opowiedzieć o tym, co sprawia, że jesteśmy szczęśliwi, niż zdefiniować samo szczęście. Następnie opowiada o tym, że można żyć szczęśliwie, nie zdając sobie z tego sprawy. Zdaniem autora szczęście to także konieczność i możliwość wyborów.  W zakończeniu autor wskazuje, że do szczęścia czasem potrzeba czasu i podjęcia wysiłku, by osiągnąć zamierzone efekty. Poza pragnieniem szczęścia trzeba także działać.

Zadanie 12. (0–1)
Spośród podanych pytań wskaż to, na które można znaleźć odpowiedź w 3. akapicie tekstu Frédérica Lenoira. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. Czy przyjemności mogą pociągać za sobą złe skutki?
B. Czy odpowiedź na pytanie o istotę szczęścia jest łatwa?
C. Dlaczego w dążeniu do szczęścia potrzebna jest wytrwałość?
D. Jaki jest związek między poczuciem szczęścia a podejmowaniem wyborów?

Zadanie 13. (0–1)
Na podstawie 4. akapitu tekstu Frédérica Lenoira dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Zgodnie z treścią 4. akapitu tekstu Frédérica Lenoira szczęście jest
A. otrzymywane jako niespodziewany prezent.
B. zdobywane przez tych, którzy unikają trudności.
C. osiągane w wyniku realizacji wyznaczonych celów.
D. odczuwane silniej, gdy nie wymaga od nas wysiłku.

Zadanie 14. (0–1)
Na podstawie tekstu Frédérica Lenoira oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

Przykre i trudne doświadczenia nie mają wpływu na nasz rozwój. P F

Aby być w pełni szczęśliwym, trzeba przemyśleć kierunek swoich działań. P F

Zadanie 15. (0–2)
Przeczytaj wiersz Dar Czesława Miłosza.

15.1. Spośród podanych niżej sformułowań wybierz te trzy, które dotyczą podmiotu lirycznego wiersza Dar. Następnie zapisz oznaczenia literowe tych sformułowań w miejscach wyznaczonych kropkami.
A. Akceptacja siebie.
B. Odczuwanie spokoju.
C. Zaspokajanie ambicji.
D. Bliska więź z innymi ludźmi.
E. Kontakt ze światem przyrody.

Sformułowania, które dotyczą podmiotu lirycznego wiersza Dar, oznaczono literami: A , B oraz E .

15.2. Czy opinia filozofa Alaina: nie może być szczęśliwy ten, kto tego nie pragnie; dlatego trzeba chcieć swojego szczęścia i je tworzyć, może stanowić komentarz do wiersza Dar? Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do treści utworu Czesława Miłosza.

Propozycja odpowiedzi: Tak, opinia Alaina może stanowić komentarz do wiersza Dar. Świadczy o tym fakt, że podmiot liryczny jest pogodzony ze światem, w którym żyje – dostrzega jego zalety i uroki, zamiast na niego narzekać. Szczęście podmiotu lirycznego zapenwia dostatnia codzienność, która nie przynosi mu trosk. Podmiot sam też zauważa: "Dzień taki szczęśliwy". Z kolei tytułowy "dar" interpretować można właśnie jako szczęście wynikające z dobrej codzienności.

Zadanie 16. (0–1)
W którym z wyrazów pisownia „ż” jest zgodna z tą samą szczegółową zasadą ortograficzną, co zastosowana w wyrazie ważyć? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. dążyć
B. mnożyć
C. przeżyć
D. angażować

Zadanie 17. (0–3)

Zredaguj ogłoszenie o otwarciu wystawy fotograficznej pod tytułem Szczęście zatrzymane w obiektywie. Zachęć do udziału w tym wydarzeniu, używając dwóch argumentów.
Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna.

Propozycja odpowiedzi:

Ogłoszenie

W dniu 15 maja 2024 r. o godz. 19:00 w Miejskim Ośrodku Kultury w Warszawie przy ul. Rolnej 2 odbędzie się oficjalne otwarcie wystawy fotograficznej pod tytułem "Szczęście zatrzymane w obiektywie". Zachęcamy do udziału w wydarzeniu! Będzie to jedyna okazja, by porozmawiać z twórcami prezentowanych fotografii. Podczas wystawy będzie można także otrzymać pamiątkowy album ze zdjęciami.

Serdecznie zapraszamy!

Zadanie 18. (0–20)
Wybierz jeden z podanych tematów i napisz wypracowanie.

Temat 1.

Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność stwierdzenia, że warto pomagać innym. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego.

Temat 2.
Bez ciebie nie poradziłbym/poradziłabym sobie w tej sytuacji… Napisz opowiadanie o przygodzie z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, którego pomoc sprawiła, że Wasza przygoda zakończyła się szczęśliwie. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.

Przeczytaj także:


  Tagi: literatura, edukacja, matura, matura 2024,

REKLAMA

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Reklamy
Recenzje miesiąca
Kobiety naukowców
Aleksandra Glapa-Nowak
Kobiety naukowców
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Pokaż wszystkie recenzje