Po globalnym kryzysie finansowym w latach 2007-2009 zauważalny jest spadek zaufania do tradycyjnych instytucji finansowych oraz zmiana preferencji klientów, spowodowana głównie dynamicznym rozwojem bankowości mobilnej i internetowej. Trendy te powodują dynamiczny rozwój spółek tzw. sektora FinTech, wykorzystujących innowacyjne technologie. Wprowadzają one na rynek nowe produkty i usługi bankowe, wymuszając na tradycyjnych bankach zmiany w zakresie strategii, modeli biznesowych i świadczonych usług. Uzyskiwanie licencji bankowych przez neobanki stanowi nie tylko istotne wyzwanie konkurencyjne dla tradycyjnych banków, ale również regulacyjne.
Monografia koncentruje się na badaniu wpływu sektora FinTech na polski i europejski rynek bankowy, analizując zarówno pozytywne, jak i negatywne strony tego dynamicznie rozwijającego się sektora. Innowacyjne spółki prowadzące działalność w sektorze bankowym mogą negatywnie wpływać nie tylko na rentowość, ale i stabilność finansową sektora, powodując ryzyka nowego rodzaju, np. cyberprzestępczości. W publikacji zaproponowano nowe narzędzia badawcze, takie jak indeks FinTechizacji krajów, oraz nowe rozwiązania regulacyjne, np. konieczność identyfikacji i sporządzania listy FinTechów ważnych dla systemu finansowego i bankowego.
***
Dr Mateusz Folwarski - adiunkt w Katedrze Bankowości na Wydziale Finansów i Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz wykładowca przedmiotów bankowych w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor wielu publikacji z zakresu bankowości, nowych technologii, innowacji finansowych i ochrony konsumenta na rynku usług finansowych oraz ekspertyz z zakresu finansów i rynku bankowego, m.in. dla Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.
Wydawnictwo: MT Biznes
Data wydania: 2019-05-10
Kategoria: Ekonomia
ISBN:
Liczba stron: 192
Zmiany na rynku bankowym spowodowane innowacjami cyfrowymi mają przełomowe znaczenie i wiodą do licznych usprawnień w funkcjonowaniu instytucji finansowych...
Chcę przeczytać,