Bestsellerowa powieść, która stała się już klasykiem swojego gatunku. Jest rok 2045. Ziemia jest okropnym miejscem. Zasoby ropy się wyczerpały. Klimat się rozregulował. Na planecie panują głód, bieda i choroby.
Większość ludzi ucieka od przytłaczającej rzeczywistości, prowadząc wirtualne życie w OASIS, pełnej rozmachu utopii online, gdzie można być, kim się chce i spokojnie funkcjonować, grać i zakochiwać się na jednej z tysiąca planet. Wade Watts żyje w OASIS od wczesnego dzieciństwa i podobnie jak wielu innych, ma obsesję na punkcie Miedzianego Klucza, cyfrowego „wielkanocnego jajka”, ukrytego gdzieś głęboko w cyfrowej rzeczywistości. Schował go przed śmiercią tam założyciel OASIS, James Halliday, multimiliarder.
Ten, kto go znajdzie, odziedziczy jego majątek i przejmie kontrolę nad grą. Przez całe lata miliony ludzi próbowały odnaleźć ten skarb; jedyną wskazówką była wiedza, że prowadzące do celu zagadki są oparte na kulturze masowej końca XX wieku. Ale to właśnie Wade natrafia na klucz do pierwszego zadania i nagle odkrywa, że w desperackim wyścigu po największą nagrodę przeciwko sobie ma tysiące konkurentów. Ta coraz bardziej zaciekła rywalizacja wkrótce przenosi się z OASIS do świata rzeczywistego…
Wydawnictwo: b.d
Data wydania: 2018-04-04
Kategoria: Fantasy/SF
ISBN:
Liczba stron: 504
Tytuł oryginału: Ready Player One
Język oryginału: angielski
Tłumaczenie: Dariusz Ćwiklak
Bardzo dobra przygodowa powieść fantastyczno-growa, niby dla młodzieży, ale i ja (mając niemal dwa razy więcej lat niż bohaterowie) bawiłam się przednio. Zwykle nie lubię narracji pierwszoosobowej, jednak tym razem absolutnie mi nie przeszkadzała, poprowadzona została sprawnie. Bohaterowie dają się lubić, jest akcja, są jej zwroty, są zaskoczenia i ciekawe pomysły.
Domyślam się, że dla kogoś, kto nie ma żadnej styczności z ogólnie pojętą fantastyką i grami komputerowymi wiele rzeczy może być nieczytelnych, ale mimo to sądzę, że każdy, kto choć trochę interesuje się kulturą masową i korzysta z Internetu będzie z lektury zadowolony. Polecam z czystym sumieniem.
Upadającą ludzkość znajduje ukojenie w internecie. W nierealnym świecie prowadzą życie, na które nie mogą pozwolić sobie w realu. Główni bohaterowie dołączają do wyścigu o wielkanocne jajo - dorobek życia miliardera.
Ta pozycja całkiem pozytywnie mnie zaskoczyła. Wizja świata przyszłości, gdzie planetę ogarnął kryzys energetyczny a życie prawie całkowicie przeniosło się do wirtualnej rzeczywistości. I to bardzo dobrze skonstruowanej i dopracowanej rzeczywistości, stworzonej przez komputerowego geeka z obsesją na punkcie lat 80. XX wieku, który umiera, nie pozostawiając dziedzica. Całe imperium odziedziczy ten, kto wygra stworzony przez niego konkurs i odnajdzie jajo.
Dalej dostajemy już typową przygodówkę, gdzie różni ludzie i grupy przez lata próbują odnaleźć jajo. Oczywiście są czarne charaktery, wirtualne przyjaźnie, zagadki do rozwiązania, nawiązania do kultury lat 80. na każdym kroku. Bardzo dobrze dopracowane detale, ciekawy opis świata, fajne pomysły a zwroty akcji. Nie jest to dzieło wybitne, ale dobra historia, przy której, niezależnie od wieku, czytelnik raczej nie będzie się nudził. Ciekawe tylko, czy i w naszej rzeczywistości ktoś kiedyś stworzy takie OASIS. Oby nie.
Książka genialna! Najpierw widziałam film, a potem dowiedziałam sie, że powstał na motywach książki. Jednak film i książka to praktycznie dwie różne opowieści - więc gorąco polecam i jedno i drugie. Książka napisana jest wciągająco, pełno w niej nawiązan do popkultury - osobiście uwielbiam twory tak intertekstualne <3 , mnóstwo w niej smaczków, mnóstwo nowych zagadnień do wrzucenia w google i zapoznania się z nimi. Jedynie zakończenie nie podeszło mi tak jak to filmowe. Mimo to 6/6!
,,Player One" zabierze was do zaawansowanego wirtualnego świata, gdzie wraz z głównym bohaterem - Wade'm Watts'em - wyruszycie w niezwykłą, niebezpieczną pogoń za złotym jajem Halliday'a - przedmiotem mającym zapewnić wygranemu wszelkie udziały w tworzeniu OASIS - oraz poznacie smak miłości zaczynającej się od kilku wpisów na blogu, przechodzącej przez sarkastyczne rozmowy w czasie spotkań w eterze oraz pierwszego realnego spotkania. Ernest Cline w nowatorski, ale jakże wyszukany sposób przedstawia czytelnikowi wizję przyszłości, w której ludzkość tak bardzo nienawidzi otaczającej ją rzeczywistości, która pełna jest głodu, gwałtów wojen, że możliwość rozpoczęcia nowego, anonimowego życia w fantastycznym świecie stworzonym przez maniaka gier komputerowych jawi się jako wybawienie. ,,Player One" pozwoli wam również przeżyć powrót popkultury lat 80. będących inspiracją dla osobliwego miliardera. Historia Wade'a pełna jest zagadek, odniesień oraz tajemnic, które czekają, aż każdy z Was postanowi zrobić decydujący krok i sięgając po powieść, przeniesie się do przyszłości pełnej niebezpieczeństw i przygód. Autor sprawi, że każdy kolejny rozdział będziecie witali z otwartymi ramionami, ponieważ jeden niepozorny nastolatek znajdzie trop, który może doprowadzić go do wielkiej fortuny lub śmierci.
Zack Lightman całe życie miał głowę w chmurach, marząc, by świat trochę bardziej przypominał filmy i gry komputerowe, które pożera. Niechby jakieś...
Wejdź do OASIS – globalnego wirtualnego świata 2044, w którym każdy może być tym, kim chce Rok 2044. Kryzys zrujnował największe mocarstwa. W...
Przeczytane:2018-05-12, Ocena: 5, Przeczytałam, Mam, czytam regularnie, Egzemplarz recenzencki,
Świat w zagrożeniu.
Wyścig o najwyższą stawkę.
Czy jesteś gotowy?
Ernest Cline, amerykański powieściopisarz, scenarzysta i poeta. Jego książki zostały opublikowane w ponad pięćdziesięciu krajach i spędziły ponad sto tygodni na liście bestsellerów New York Timesa. Player One to debiutancka powieść Cline’a (2011). Ekranizacją książki zajął się Steven Spilberg, a scenariusz napisał sam Cline. Film Player One wszedł na ekrany kin w marcu tego roku (w Polsce 8 kwietnia). Powieść Amerykanina miała swoja premierę w Polsce w 2011, a teraz dzięki Wydawnictwu Feeria możemy znów się nią cieszyć.
Po wielkim niegdyś kraju, w którym się urodziłem, pozostała tylko nazwa.
Rok 2045. Świat znajduje się na skraju upadku i pogrążenia się w chaosie. Ludzie znajdują ratunek w OASIS – Ontologicznie Antropocentryczna Symulacja Imaginacyjno-Sensoryczna – ekspansywnym uniwersum rzeczywistości wirtualnej stworzonej przez błyskotliwego ekscentryka i multimiliardera Jamesa Hallidaya. Przed śmiercią Halliday ogłasza swój „testament”. Jako, że nie posiada żadnych krewnych postanowił cały swój obrzydliwie wielki majątek oraz sieć OASIS oddać temu, komu uda się wygrać w jego grze i odnaleźć easter egg (jajo wielkanocne). Każdy na świecie chciałby stać się zwycięzcą, ale nie jest to proste. Trzeba rozwiązać liczne zagadki, odnaleźć trzy klucze i trzy bramy, a także rozegrać kilka trudnych gier. Mija rok… i kolejny… powoli zapał ludzi się zmniejsza. Po pięciu latach od śmierci Hallidaya zostaje odnaleziony pierwszy klucz. Szaleństwo graniczące z obsesją znów zawładnęło ludźmi.
Bycie człowiekiem przeważnie jest do kitu. Życie da się jakoś znieść dzięki grom komputerowym.
Każdy chciałby wiedzieć kim jest Wade Watts, w OASIS znany jako Parzival. Wade mieszka z ciotką na osiedlu przyczep kempingowych na przedmieściach Oklahoma City. A tak naprawdę jego życie od lat ogranicza się do globalnej rzeczywistości wirtualnej. Z dnia na dzień osiemnastolatek staje się popularny, ale już niedługo przekona się, że szum i hałas wokół jego osoby mogą mu tylko zaszkodzić, a po piętach zaczynają deptać mu pracownicy IOI z bezwzględnym Nolanem Sorrento na czele. Nie sposób w tym momencie nie wspomnieć czterech postaci, które są ważne dla wydarzeń toczących się w książce i można śmiało powiedzieć, ze zaraz po Parzivalu są bohaterami tej historii; są to: Aech, Art3mis, Shoto i Daido.
OASIS drastycznie zmieniła życie ludzi na całym świecie. Zmieniła tez oblicze rozrywki, sieci społecznościowych, a nawet globalnej polityki. (…) OASIS szybko stała się nowym sposobem na życie.
Książka Player One jest hołdem złożonym popkulturze lat osiemdziesiątych XX wieku. Muszę się wam przyznać, że moja młodość to właśnie ten okres i było mi bardzo przyjemnie przenieść się choć na chwilę w te czasy. Muzyka, film, literatura i gry (choć one chyba najmniej, bo kto miał wtedy komputer?, ale Pacmana zna każdy). Odniesienia do filmów i muzyki mojej młodości powodowało pewnego rodzaju wzruszenie. Tyle wspomnień. Może spytacie skąd te lata osiemdziesiąte w 2045 roku. Wszystko dlatego, że był to ulubiony okres Hallidaya. Player One oparta jest na schemacie powieści i gier przygodowych, gdzie głównym celem jest ukończenie przypisanej misji.
Player One bardzo dobrze sprawdza się jako literatura rozrywkowa, którą z pewnością jest. Wprost idealna (a może nawet i obowiązkowa) pozycja dla każdego nerda i geeka, a także dla wielbicieli lat osiemdziesiątych XX wieku, przez niektórych nazywanych dekadą, która nas ukształtowała. Powieść Cline’a czyta się bardzo sprawnie, a wraz z postępem akcji wręcz błyskawicznie. Akcja odwołuje się do tematu walki dobra ze złem i nie jest trudno zgadnąć na początku historii, jak ona się powinna skończyć.
Jeżeli chcecie przenieść się do wirtualnej rzeczywistości na parę godzin, to zapraszam do lektury Player One. A zatem bez zbędnych słów rozpocznijcie polowanie na wielkanocne jajo Hallidaya wraz z bohaterami tej opowieści. Polecam.