Najdroższa. Podwójne życie Damy z gronostajem (2025)

Ocena: 5.5 (2 głosów)
Inne wydania:

Miłość, intryga, pożądanie zamknięte w obrazie mistrza

Jest rok 1490. W pałacu Sforzów w Mediolanie Leonardo maluje portret. Zasłony w pokoju są zaciągnięte. Modelka siedzi na krześle. Ma 17 lat i spodziewa się dziecka. Nigdy nie wyglądała piękniej niż teraz: szczupła, w czerwonej sukni ze złotym haftem, na lewej ręce trzyma białe zwierzątko, a prawą głaszcze jego futerko. Skrzypnęły drzwi. Wpadający promień światła podkreśla porcelanową bladość skóry dziewczyny. Modelka odwraca nagle głowę do tyłu. W jej ciemnych, dużych oczach maluje się ciekawość i inteligencja. Kogoś wita? A może żegna się z kimś?

Była kochanką Ludovico Sforzy, przyszłego władcy Mediolanu, jednego z najpotężniejszych ludzi renesansowych Włoch, i uznaną poetką.

Ta książka to nie tylko opowieść o niezwykłej kobiecie z obrazu. To również historia jednego z najbardziej pożądanych dzieł sztuki na świecie, którego dzieje nierozerwalnie splecione są z Polską.

Informacje dodatkowe o Najdroższa. Podwójne życie Damy z gronostajem (2025):

Wydawnictwo: Znak
Data wydania: 2025-01-29
Kategoria: Biografie, wspomnienia, listy
ISBN: 9788383671888
Liczba stron: 400

Tagi: Biografie i literatura faktu

więcej

Kup książkę Najdroższa. Podwójne życie Damy z gronostajem (2025)

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Najdroższa. Podwójne życie Damy z gronostajem (2025) - opinie o książce

Najdroższa. Podwójne życie damy z gronostajem Katarzyny Bik to pasjonująca powieść, która w nowoczesny sposób ożywia historię jednej z najbardziej fascynujących postaci renesansowego Włoch – Cecylii Gallerani, kobiety, która stała się inspiracją dla jednego z najsłynniejszych obrazów w historii sztuki – Dama z gronostajem autorstwa Leonarda da Vinci.

Autorka w tej książce nie tylko rekonstruuje wydarzenia z życia Gallerani, ale też wnikliwie bada jej osobowość, pragnienia i ambicje, tworząc głęboko zniuansowaną postać. Cecylia Gallerani była kobietą, która przez swoje związki i talent artystyczny stała się symbolem piękna, ale także ofiarą wyzwań, jakie niosły ze sobą zarówno jej uczucia, jak i społeczne oczekiwania wobec niej. Bik przygląda się jej życiu z perspektywy kobiety w renesansowej Italii, w świecie, gdzie władza, pozycja społeczna i miłość były nierozerwalnie ze sobą związane, a każdy krok w tym świecie wymagał umiejętności balansowania pomiędzy osobistymi pragnieniami a zewnętrznymi oczekiwaniami.

W tej lekturze autorka przedstawia życie Cecylii nie tylko w kontekście historycznym, ale także emocjonalnym. W 1489 roku Cecylia Gallerani, została kochanką Ludovica Sforzy, księcia Mediolanu. To właśnie on zlecił Leonardowi da Vinci wykonanie portretu swojej ukochanej, a tym samym da Vinci miał za zadanie stworzyć obraz, który nie tylko uchwyciłby jej urodę, ale także ukazałby jej status jako ważnej postaci w dworskim świecie Mediolanu. Cecylia, mimo że żyła w cieniu mężczyzn, posiadała niezwykłą siłę i inteligencję, które pozwoliły jej wyjść poza sztywne ramy swojej epoki.

Autorka zręcznie łączy w tej powieści wątki historyczne, biograficzne oraz fikcyjne, tworząc emocjonującą i pełną pasji opowieść o kobiecie, która miała swoje marzenia, pragnienia i ambicje, mimo że jej życie było ściśle związane z polityką, sztuką i mężczyznami jej czasów. Bik nie boi się ukazać Cecylii jako postaci z krwi i kości – z jej słabościami, ale i nieprzeciętną determinacją.

Lektura pełna jest również subtelnych odniesień do samego obrazu Dama z gronostajem. Bik doskonale oddaje atmosferę renesansowego Mediolanu, ale także tworzy portret kobiet, które były twórczyniami tego czasu, choć często niewidoczne w oficjalnej historii. Cecylia, mimo że jest „damą z gronostajem” na obrazie, to w rzeczywistości jest postacią pełną sprzeczności i wewnętrznych zmagań. To, co jest wyjątkowe w portrecie Dama z gronostajem, to fakt, że Cecylia trzyma w rękach gronostaja, który, choć początkowo może wydawać się jedynie ozdobnym szczegółem, ma ogromne znaczenie symboliczne. Gronostaj był symbolem czystości i niewinności, ale także symbolizował arystokratyczną godność. W tym kontekście nie tylko podkreślał wyjątkowy status Cecylii, ale także stanowił aluzję do jej relacji z Ludovico Sforzą, który w swojej herbie miał gronostaja jako symbol.

Warto również zauważyć, że nie jest to tradycyjny portret kobiety, która po prostu pozuje w eleganckiej sukni – da Vinci, w swoim mistrzowskim stylu, ukazuje postać Cecylii w sposób pełen dynamizmu. Jej lekko pochylona postawa, nieco zacienione spojrzenie i układ dłoni z gronostajem sprawiają, że portret ma niezwykłą głębię emocjonalną. Cecylia wygląda na osobę, która nie tylko jest obecna na obrazie, ale także w pewien sposób „żyje” w tej chwili, co jest charakterystycznym elementem wielu dzieł da Vinci.

Co do samego procesu tworzenia obrazu, wiadomo, że da Vinci pracował nad portretem przez pewien czas, a obraz powstał około 1490 roku. Jak w przypadku wielu dzieł Leonarda, również i tutaj zrealizował swoją wizję z dużą starannością, koncentrując się na szczegółach oraz na wydobyciu psychologicznego portretu osoby. Nie ma wątpliwości, że Dama z gronostajem była dziełem wyjątkowym, które wymagało zarówno ogromnej techniki malarskiej, jak i wnikliwości w portretowanie wewnętrznego świata modelki. To nie tylko portret, ale także wyraz głębokiego zrozumienia psychologii człowieka.

Obraz Dama z gronostajem stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych portretów w historii sztuki. Dziś jest jednym z najcenniejszych dzieł w Polsce.

Książka jest pięknie i dostojnie wydana, w twardej oprawie, urozmaicona kolorowymi zdjęciami znakomitych dzieł sztuki. Wspaniale cieszy oko.

Jeśli lubisz książki, które łączą w sobie elementy historii, psychologii postaci oraz pasji artystycznej, Najdroższa. Podwójne życie damy z gronostajem będzie z pewnością wartościową lekturą. To książka pełna emocji, głębokich przemyśleń i intrygujących wątków, która potrafi przyciągnąć uwagę i dostarczyć satysfakcjonującej rozrywki.

Link do opinii

Cecylia Gallerani: portret dostojnej niewiasty
 
Przy czwartku pozostajemy w temacie sztuki, dziś postanowiłam szerzej omówić książkę pani Katarzyny Bik, Najdroższa. Podwójne życie Damy z gronostajem.

Powiadają, że bohaterka portretu Leonarda da Vinci hipnotyzuje spojrzeniem. Coś w tym jest, ponieważ przeczytałam, że Juliusz Machulski kręcąc film Vinci, mając zgodę na filmowanie oryginału, zadowolił się kopią ( z pewnością dochodziły do tego inne względy, np. finansowe, etc.) Mimo iż przez jakiś mieszkałam w Krakowie, to nie dostąpiłam zaszczytu poznania Damy.

Kim więc była? Cecylia Gallerani, bo to o niej mowa, zaliczała się do kochliwych kobiet. Najbardziej znana metresa Ludwika Sforzy (1452-1508),dobrze zapowiadającego się księcia Mediolanu. Tudzież postrzegany jako wszechmocny i wpływowy władca doby renesansu. Jednego jej odmówić nie można: świetnego wykształcenia i obycia, obracała się w kręgach śmietanki intelektualnej. Biegle posługiwała się językami: greckim i łacińskim.

Zwrócę Wam uwagę na jeszcze inne, ciekawe aspekty. Otóż zwierzę towarzyszące modelce nazywane jest oczywiście gronostajem, ma interesującą etymologię. ''Gale"( znaczy koci) wywodzi się z języka greckiego i nawiązuje do nazwiska Gallerani. Więcej, wspomniane stworzenie stanowiło wyróżnik Ludwika Sforzy, określanego przez jemu współczesnych ''Ermelliano", tj. ''Gronostaj"... Odnosiło się to do zaszczytnego Orderu Gronostaja, którego był kawalerem, i którego wizerunkiem się posługiwał.

Katarzyna Bik zaznajamia nas z genezą tego dzieła powstałego około 1490 roku, jego losy są równie burzliwe. Dama z gronostajem kusiła zaborców, rozbudzała ich niezdrowe apetyty, wywieziona w niejasnych okolicznościach podczas powstania listopadowego. Ostatecznie w 1880 roku sprowadzono ją do Krakowa i nowo powstałego Muzeum Czartoryskich. W 1939 roku malowidło znajdowało się w rękach Hansa Franka, upiększało jego wawelską rezydencję. W 1946 roku znów jest w Krakowie. Kontrowersje wzbudza zakup obrazu przez Skarb Państwa, ale to już inna rzecz.

Autorka imponuje wiedzą, nic dziwnego, jest historykiem sztuki. Treść jest skondensowana, przemyślana, sporo fotografii.

Link do opinii
Inne książki autora
Najdroższa. Podwójne życie Damy z gronostajem
Katarzyna Bik0
Okładka ksiązki - Najdroższa. Podwójne życie Damy z gronostajem

Jest rok 1490. W zamku Sforzów w Mediolanie Leonardo maluje portret. Zasłony w pokoju są zaciągnięte. Modelka siedzi na krześle. Ma 17 lat i spodziewa...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Elfie, mamy problem!
Marcin Pałasz
Elfie, mamy problem!
Virion. Legenda Miecza. Ona
Andrzej Ziemiański ;
Virion. Legenda Miecza. Ona
Niepokorne
Sylwia Markiewicz
Niepokorne
Ja, diablica
Katarzyna Berenika Miszczuk ;
Ja, diablica
Noworoczne panny
Magda Knedler
Noworoczne panny
Kość niezgody
Monika Lech ;
Kość niezgody
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy