Wygraj książkę „Opowieści o Czujątkach"
Intencją, jaka przyświecała Joannie Bogudał-Borkowskiej przy pisaniu książki Opowieści o Czujątkach. Ćwiczenia z empatii dla dzieci i... dorosłych było przybliżenie Czytelnikowi ,,niechcianych" uczuć, takich jak: smutek, złość, wstyd, lęk. Bohaterowie pięciu baśni zaprezentowanych w publikacji, których nazwała Czujątkami, mierzą się z trudnymi emocjami i odkrywają, jak bardzo są one potrzebne w życiu.
Z czasem zrodził się w Autorce pomysł dołączenia do baśni propozycji zajęć psychoedukacyjnych, które miałyby uświadamiać dzieciom, że przykre emocje, które czasem odczuwają, nie są złe, ale stanowią wyraz nieuświadomionych i niezaspokojonych potrzeb. Dla dorosłego byłaby to okazja do refleksji nad tym, jak reaguje na przeżywane przez dziecko uczucia.
Ćwiczenia zawarte w tym opracowaniu są przeznaczone dla dzieci w wieku 7-9 lat, choć można je wykorzystywać do pracy z dziećmi młodszymi i starszymi, zależnie od ich indywidualnej dojrzałości emocjonalnej.
W codziennej pracy jako psycholog i psychoterapeuta oraz w życiu Joanna Bogudał-Borkowska często spotyka się z podziałem emocji na pozytywne i negatywne. Uczucia ,,dobre" miałyby się wiązać z przyjemnymi stanami i być może dlatego nagminnie bywają wartościowane jako słuszne moralnie, natomiast emocje ,,negatywne" kojarzą się z niemiłymi przeżyciami i wiążą się z ujemnym osądem moralnym.
Marshall B. Rosenberg, autor programu Porozumienia bez Przemocy, tłumaczy to następująco:
Zaczęło się bardzo dawno temu od mitów dotyczących natury ludzkiej, według których ludzie są źli i samolubni. Według tej destrukcyjnej mitologii heroiczne siły dobra walczą w życiu z siłami zła. Żyjemy w niej od dłuższego czasu, a jej częścią jest język, który odhumanizowuje ludzi i zmienia ich w przedmioty.
Do każdej baśni Autorka opracowała propozycję scenariusza zajęć, który może być modyfikowany przez prowadzącego w zależności od czasu trwania warsztatu oraz specyficznych potrzeb danego dziecka czy grupy dzieci, a także wykorzystywany do indywidualnej pracy terapeutycznej. Książka może być także narzędziem dla rodziców do budowania z dzieckiem dialogu dotyczącego przeżywanych emocji i odkrywania oraz nazywania ukrytych w nich potrzeb.
W ćwiczeniach znajdujących się w części dydaktycznej wykorzystała model czterech części Porozumienia bez Przemocy, który służy zarówno refleksji nad własnym doświadczeniem, jak i empatycznemu wczuciu się w doświadczenie innej osoby. Następnie jest on werbalizowany przez uczestników komunikacji.
Emocje to trudny temat. Chętniej podejmowany, gdy mowa o zadowoleniu, dumie, radości. Niezbyt ochoczo, gdy przychodzi się bać, wstydzić czy złościć. Bo czyż ktoś, składając życzenia, pokusiłby się o sformułowanie: ,,aby twoja złość dawała ci siłę"? lub ,,byś potrafił wyjść naprzeciw lękom"? Życzymy raczej szczęścia, pomyślności, sukcesów... Opowieści o Czujątkach poleca Oficyna Wydawnicza Impuls. Warto również wziąć udział w konkursie, który poświęcony jest tej właśnie książce.
Opowieści o Czujątkach biorą udział w plebiscycie „Najlepsza książka na wiosnę". Można na nie głosować na www.ksiazkanawiosne.pl Na osoby, które to uczynią, na tych, którzy zachęcać będą do głosowania znajomych i na tych, którzy prześlą uzasadnienie dokonanego wyboru, czekać będą zestawy liczące nawet 20 nagród książkowych!
Udział w konkursie:
Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy odpowiedzieć na jedno proste pytanie. Warto również dodać Opowieści o Czujątkach do swojej wirtualnej biblioteczki - na przykład jako książkę, którą chce się przeczytać. Na zgłoszenia czekamy do 6 kwietnia 2017 - trzeba więc się pospieszyć.
Najbardziej aktualne informacje o konkursach książkowych znajdziecie w naszym profilu na Facebooku!
Laureatami konkursu zostali: Alicja Demków, Rzeszów Monika Napiórkowska, Łódź Agnieszka Kapłon, Tarnów Gratulujemy! Nagrody wyślemy pocztą.