Recenzja książki: Systemy edukacji w krajach europejskich

Recenzuje: Danuta Szelejewska

Pedagogika porównawcza jest dyscypliną naukową, która zajmuje się porównywaniem i ocenianiem efektów zastosowania różnych systemów wychowawczych w wielu krajach na przestrzeni epok. Bazuje na historii wychowania, na naukach z zakresu organizacji i zarządzania oświatą oraz na statystyce i ekonomii. Do rąk czytelnika została oddana specjalistyczna publikacja, będąca najbardziej aktualnym podręcznikiem w zakresie wspomnianej dziedziny. Dzięki niej zainteresowani (nauczyciele, studenci kierunków pedagogicznych, politycy edukacyjni, a także wszyscy ci, od których zależy współczesny kształt oświaty) dowiedzą się, jak funkcjonują poszczególne Systemy edukacji w krajach europejskich. Biorąc pod uwagę wyraźnie zarysowane podobieństwa i różnice, czytelnik będzie miał możliwość ustosunkować się do przemian, jakie następują w omawianych krajach na tle tendencji europejskich.


Ulegający nieustannym zmianom ogólny kształt systemu edukacji został omówiony w najdrobniejszych szczegółach. Analizie poddano szkolną sytuację na Litwie, w Rosji, Niemczech, Włoszech, Szwajcarii, Holandii, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Szwecji oraz Norwegii. Czytelnik ma możliwość dokładnie przyjrzeć się społecznym uwarunkowaniom, podstawom prawnym, strukturze, celom i zadaniom systemu edukacji; może przeanalizować wpływ stanu szkolnictwa i poziomu wykształcenia na rozwój dzieci i młodzieży; ma szansę, by zabrać głos w sprawie edukacji mniejszości narodowych i miejsca religii w kształceniu ogólnym oraz porównać jakość nauczania w poszczególnych krajach. Pod jego uwagę poddano również zarządzanie, planowanie i finansowanie edukacji, a także zasygnalizowano problemy oświatowe nadające się do rozwiązania.


W przemyśleniach komparatystek szkoły poznańskiej nie brakuje propozycji reform, wyzwań polityczno-oświatowych, aspektów procesu dydaktyczno-wychowawczego, programów kształcenia, informacji dotyczących historycznego rozwoju szkolnictwa, standardów międzynarodowych oraz propozycji związanych z dynamiką zmian harmonizujących. Omówione szczegóły dotyczą kolejnych stopni (od przedszkola do edukacji dorosłych) szkolnictwa państwowego, prywatnego i specjalnego. Zwieńczeniem każdego rozdziału jest obszerna bibliografia polsko- i obcojęzyczna. Przydatny dodatek stanowią zaopatrzone w źródła liczne tabelki, mapki, wykresy, schematy, wyliczenia, wypunktowania i zestawienia.


Publikacja wydawnictwa Impuls zaliczana jest do specjalistycznych, co znacznie zawęża grono odbiorców. Język przekazu – chociaż przystępny – spotka się z zainteresowaniem profesjonalistów z dziedziny oświaty. Dla pozostałych czytelników Systemy edukacji w krajach europejskich stanowić będą ogólne źródło wiedzy dotyczącej rozwiązywania podstawowych problemów kształcenia dzieci i młodzieży w Europie.

Kup książkę Systemy edukacji w krajach europejskich

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Systemy edukacji w krajach europejskich
Książka
Systemy edukacji w krajach europejskich
Eugenia Potulicka, Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Czech-Wł
Recenzje miesiąca
Z pamiętnika jeża Emeryka
Marta Wiktoria Trojanowska ;
Z pamiętnika jeża Emeryka
Obca kobieta
Katarzyna Kielecka
Obca kobieta
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Oczy Mony
Thomas Schlesser
Oczy Mony
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Rok szarańczy
Terry Hayes
Rok szarańczy
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy