Recenzja książki: Słucham. Rozmowy o telefonie zaufania

Recenzuje: Danuta Szelejewska

Konsultanci czuwający na liniach telefonu zaufania mają pełne ręce (i umysły) roboty – tym bardziej teraz, w czasach gwałtownego wzrostu liczby osób potrzebujących wsparcia. Treść poradnika Słucham. Rozmowy o telefonie zaufania udowadnia, że tam, gdzie konsultanci słuchają i reagują (wiedzą, jak rozmawiać, by dowiedzieć się jak najwięcej i zadziałać jak najszybciej), rzeczywiście Każda rozmowa jest na wagę życia.

Książka ma formę wywiadu, w którym Lucyna Kicińska (pedagog, suicydolog, ekspert Biura ds. Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym) odpowiada na pytania stawiane przez Michała Dobrołowicza (doktor socjologii, reporter radiowy). Rozpoczynając od rozmów telefonicznych, które szczególnie zapadły jej w pamięć, autorka przytacza trzy historie: analiza wypowiedzianych przez rozmówców słów, odkrywanie obaw ukrytych w niedokończonych zdaniach, a także dostrzeganie niepewności w targających rozmówcami emocjach stanowi wstęp do treści trzech zasadniczych części (tytuły ich zapisano na granatowych kartkach opatrzonych grafiką dłoni trzymającej telefon, zaś pod tytułami rozdziałów kursywą zapisano cytaty, refleksje, fragmenty rozmów), a te z kolei prowadzą za kulisy działania telefonu zaufania (jak rozmawiać, na co w rozmowie uważać i jak udzielić wsparcia, gdy możliwy jest tylko kontakt zdalny), uwrażliwiają na potrzeby rozmówców wymagających pomocy, a także wyjaśniają, dlaczego warto powstrzymać się od doradzania, w zamian oferując docenienie wysiłku dzwoniącego, udzielenie mu wsparcia emocjonalnego oraz szukanie wraz z nim najlepszych rozwiązań.

Pomocna publikacja Wydawnictwa Prószyński i S-ka zawiera informacje ogólne (rola telefonu zaufania, zasady działania, funkcje rozmów, finansowanie, szkolenia, opcje, inicjatywy) oraz specjalistyczne (wątpliwości i determinacja dzwoniących, umiejętności konsultantów mające na celu zachęcenie rozmówcy do zmiany nastawienia, poprawienie jego samopoczucia, zachęcenie go do udania się po wsparcie psychologiczne czy psychiatryczne). Doceniając obecność konsultantów telefonu zaufania, autorka podkreśla ich nieustanną gotowość do pomocy, a rozwiązania wynikające z omawianych w lekturze konkretnych przypadków osób z zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi oraz w kryzysie samobójczym potwierdzają zasadność działania ułatwiających sięganie po pomoc telefonów zaufania (na końcu książki zamieszczono Wybrane ogólnopolskie telefony zaufania, czaty pomocowe oraz strony oferujące bezpłatną pomoc online, z zaznaczeniem, komu i jakie oferowane jest wsparcie).

Oparta na faktach potwierdzonych badaniami oraz obserwacjami suicydologów, psychiatrów, psychologów i terapeutów oraz głosami pacjentów treść poradnika Słucham. Rozmowy o telefonie zaufania pokazuje niebagatelną rolę rozmowy, pozwalającej uwierzyć w możliwość wyjścia z każdej, nawet najtrudniejszej życiowej sytuacji.

Tagi: Biografie i literatura faktu

Kup książkę Słucham. Rozmowy o telefonie zaufania

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Słucham. Rozmowy o telefonie zaufania
Książka
Słucham. Rozmowy o telefonie zaufania
Michał Dobrołowicz Lucyna Kicińska
Reklamy