Recenzja książki: Nierówność szans edukacyjnych. Przyczyny, skutki, koncepcje zmian

Recenzuje: Danuta Szelejewska

Nie ma wątpliwości, że idealnym startem w przyszłość są dla młodego pokolenia równe szanse edukacyjne. Z doświadczenia jednak wiadomo, że istniejąca rzeczywistość znacznie odbiega od zakrojonych na szeroką skalę planów i zamierzeń. By wyjaśnić złożoność i wieloaspektowość problematyki, Oficyna Impuls opublikowała opracowany przez grono znakomitych pedagogów tom o wiele mówiącym tytule: Nierówność szans edukacyjnych. Przyczyny, skutki, koncepcje zmian, nakreślający uwarunkowania i oblicza współczesnych możliwości kształcenia. O randze problemu świadczą zamieszczone w publikacji wyniki licznych badań i wnioski.


Całość została podzielona na pięć grup tematycznych. Szczegółowo opracowane materiały uświadamiają czytelnikowi daleki od ideału stan demokratyzacji szkolnictwa publicznego oraz egalitaryzmu edukacyjnego; informują o braku sprawiedliwych regulacji prawnych dotyczących nauczania domowego; porównują elementy edukacyjne w wybranych krajach europejskich (Polska, Rosja, Belgia, Francja, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania i Holandia); omawiają bariery ekonomiczne, strukturalne i świadomościowe, które różnicują dostęp poszczególnych grup społeczeństwa do edukacji na wszystkich jej poziomach (z bogatej oferty korzystają przede wszystkim środowiska wielkomiejskie), pogłębiając równocześnie uczucie niespełnienia i pustki odczuwanej przez wielu młodych ludzi. W nurt rozważań wpisało się także napawające optymizmem rozwijanie zdolności uczniów (warte naśladowania są efekty Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień) oraz idea równości szans edukacyjnych w kontekście uwarunkowań społeczno–kulturowych.


Wiele uwagi poświęcono doświadczeniom edukacyjnym człowieka w różnych fazach jego życia. W tym aspekcie autorzy poszczególnych artykułów akcentują wpływ właściwych postaw rodziców oraz wychowawców na przyszłościowe osiągnięcia i wybory życiowe. Analizują problem doświadczania nierówności szans edukacyjnych w okresie dzieciństwa, widziany z perspektywy człowieka dorosłego. Sięgają do wymiarów edukacji realizowanej przez osoby w podeszłym wieku (głęboki ukłon w stronę Uniwersytetów Trzeciego Wieku). Wreszcie - apelują o przełamywanie barier stwarzanych osobom niepełnosprawnym intelektualnie i ruchowo.


W publikacji zamieszczono mnóstwo tabel, wykresów, schematów, wyliczeń i konstruktywnych wniosków. Schemat każdego artykułu obejmuje słowa kluczowe, streszczenie, tekst właściwy, polsko- i obcojęzyczną bibliografię wraz z adresami stron internetowych oraz notkę o autorze. Odmienną czcionką zapisano cytaty, a pod tekstem umieszczono liczne przypisy. Specjalistyczny język przekazu sprawia, że Nierówność szans edukacyjnych... to znakomita propozycja przede wszystkim dla teoretyków oraz praktyków nauczania i wychowania. 

Kup książkę Nierówność szans edukacyjnych. Przyczyny, skutki, koncepcje zmian

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Nierówność szans edukacyjnych. Przyczyny, skutki, koncepcje zmian
Książka
Recenzje miesiąca
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Babcie na ratunek
Małgosia Librowska
Babcie na ratunek
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Baśka. Łobuzerka
Basia Flow Adamczyk
 Baśka. Łobuzerka
Zaniedbany ogród
Laurencja Wons
Zaniedbany ogród
Dziennik Rut
Miriam Synger
Dziennik Rut
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy