W czasach szybko następujących zmian coraz większy nacisk kładzie się na twórczą postawę człowieka. To całkowicie zrozumiałe, bowiem prowadząc do zyskania oryginalnych rozwiązań, postawa ta sprawia, że zwykła, szara codzienność zostaje ubarwiona. Sytuacja nabiera szczególnych rumieńców wówczas, gdy do głosu dochodzi potrzeba rozbudzenia wrażliwości, otwartości oraz wyobraźni młodego pokolenia. Owa przyszłościowa konieczność została dostrzeżona przez Oficynę Wydawniczą Impuls, oferującą czytelnikowi monografię Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Zainteresowani odnajdą w niej uzasadnienie tak bardzo w ostatnich czasach podkreślanej potrzeby odpowiedzialnego oddziaływania.
Ponieważ nauczanie dziecka bezpośrednio związane jest z rozwojem jego rozumowania, szczególny nacisk kładzie się na działania nauczycieli pierwszego etapu edukacyjnego. Właśnie im stawiane są wymagania, którym bezwzględnie należy sprostać. Pracując z małymi dziećmi, od początku winni wykluczać stereotypy, a stawiać na twórcze novum w myśleniu i działaniu. Od tego bowiem zależy przebieg długofalowego procesu kształcenia, ze szczególnym naciskiem na rozwijanie kreatywności uczniów. Bogactwo treści zawartej w publikacji Impulsu jest efektem wieloletnich doświadczeń i badań prowadzonych nie tylko w pedagogice (badaniami objęto 460 nauczycieli wczesnej edukacji), ale również w dyscyplinach pokrewnych: filozofii, socjologii oraz psychologii. Osiągnięte wyniki stanowią niezastąpioną pomoc dla pedagogów-praktyków, poświęcających oddanym pod ich opiekę uczniom wiele godzin każdego dnia.
Monografia Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka złożona jest z dziesięciu rozdziałów, z których każdy stanowi istotny element całości. Szczegółowo omówiono warunkujące wyższą jakość edukacji kompetencje kreatywne w układach jednostkowych, grupowych i instytucjonalnych. Przedstawiono metodologię badań własnych, rozwój zawodowy badanych nauczycieli, kompetencje krytyczne oraz uwarunkowania ich aktywności twórczej. Wiele uwagi poświęcono obrazowi idealnego ucznia, konkretnym działaniom edukacyjnym i postawom nauczycieli wobec twórczości. Zaprezentowane w publikacji szerokie rozważania uzupełniono o podsumowanie wyników przeprowadzonych badań, szeroką bibliografię polsko- i obcojęzyczną (wraz z adresami stron internetowych), a także aneks, w którym zamieszczono Kwestionariusz ankiety dla nauczycieli. Całość wzbogacają liczne tabelki, wykresy, schematy i wyliczenia, na których z powodzeniem można się oprzeć.
Kompetencje kreatywne to lektura obowiązkowa dla szerokiego grona nauczycieli-praktyków (przez nich też będzie całkowicie zrozumiały specjalistyczny język przekazu), od których zależy stan edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej i dzięki którym uczeń opuszczający szkolne mury zyska umiejętność kreatywnego myślenia oraz działania.