"Zgrana klasa” to poradnik o charakterze terapeutycznym zawierający propozycje oddziaływań wychowawczych, które w niekonwencjonalny i ciekawy sposób ułatwiają każdemu wychowawcy tworzenie spójnej grupy. Zastosowanie gier integrujących grupę daje prowadzącemu możliwość wykorzystania ich – poprzez zabawę - do zaplanowanych procesów nauczania. Daje możliwość sprawdzenia rozwoju i stopnia integracji grupy, co ma korzystny wpływ na komunikację, zwiększa poczucie bezpieczeństwa, poprawia nastrój podnosząc tym samym gotowość do współdziałania. Proponowane przez nas gry i zabawy integrujące zespół klasowy przeznaczone są dla wychowawców i nauczycieli, którzy w sposób szczególny chcą zadbać o właściwą komunikację i wzajemne zrozumienie pomiędzy uczniami zarówno w klasach integracyjnych, jak i ogólnodostępnych. Wybrałyśmy takie gry i zabawy, które każdy nauczyciel może z powodzeniem przeprowadzić w swojej klasie, nie wymagają bowiem dużego nakładu pracy, są proste w przekazie, a co najważniejsze są interesujące dla uczniów i przynoszą oczekiwane efekty. Przedstawione propozycje mogą być realizowane jako cykl ćwiczeń prowadzonych systematycznie w trakcie roku szkolnego (np. podczas lekcji wychowawczych) lub wprowadzane jako pojedyncze zabawy uatrakcyjniające zajęcia. Wszystkie zabawy przez kilka lat były realizowane przez nas z różnymi grupami szkolnymi. Niektóre z nich są znane i wykorzystywane w pracy z dziećmi. Dla nas ważne było dostosowanie ich do potrzeb zwłaszcza klas integracyjnych, w których budowanie klimatu zaufania i otwartości ma szczególny wymiar. Książka została podzielona na trzy części. W części pierwszej nakreśliłyśmy pokrótce funkcjonowanie ucznia w danych sytuacjach, doświadczenia jakie nabywa w szkole zdobywając nowe spojrzenie na sprawy związane ze szkołą, rówieśnikami i z nim samym. Zwróciłyśmy także uwagę na ogromną wartość codziennego obcowania w grupie biorąc pod uwagę specyfikę grupy integracyjnej. Część druga to gry i zabawy dla uczniów klas młodszych I - III. Gry i zabawy zostały podzielone na trzy kluczowe działy bliskie każdemu uczniowi: „Szkoła”, „Rówieśnicy”, „Ja”. W części trzeciej zamieściłyśmy gry i zabawy dla uczniów klas IV - VI. „Grupa i ja”, „Uczucia i emocje”, „Stres – agresja - relaks” - to propozycja dla uczniów klas starszych. W sumie 60 interesujących, a zarazem prostych zabaw, które niejednemu wychowawcy ułatwią zintegrowanie zespołu klasowego, co w przypadku zwłaszcza klas integracyjnych jest niezwykle ważne i cenne. W zależności od potrzeb, zaistniałej sytuacji bądź występującego problemu wychowawczego nauczyciel może wybrać interesujący scenariusz i przeprowadzić zabawę w swoim zespole klasowym. Wyniki przeprowadzonych gier i zabaw pozwalają na uzyskanie obrazu i wnikliwe poznanie sytuacji każdego ucznia z osobna i grupy jako całości. Mamy nadzieję, że zebrane przez nas scenariusze gier i zabaw pozwolą uatrakcyjnić proces dydaktyczno – wychowawczy bardziej integrując uczniów, wprowadzając jednocześnie atmosferę zrozumienia, tolerancji i akceptacji, która sprzyja procesowi wychowania i nauczania.
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2011-02-04
Kategoria: Pedagogika
ISBN:
Liczba stron: 128
Chcę przeczytać,