Cykl Barokowy wymyka się wszelkim klasyfikacjom. Trudno określić jego przynależność gatun-kową, wskazać poprzedników czy nadać mu etykietkę – poza etykietką powieści absolutnie genial-nej. Stephenson ma niepowtarzalny dar: skomplikowane idee przedstawia w sposób zarazem pro-sty, zabawny, rozczulający i przyprawiający o dreszcze. Cykl Barokowy Neala Stephensona jest unikalną w literaturze próbą opisu momentu narodzin racjonalnego świata cywilizacji Zachodu, tak ambitną i o tak epickim rozmachu. Akcja trylogii rozgrywa się na przestrzeni 60 lat (1655-1714) nie-mal na całym globie. Angażuje dwory królewskie, myślicieli i filozofów, wynalazców i pisarzy, postaci historyczne i fikcyjne.
Po powrocie do Anglii, Daniel Waterhouse zostaje wplątany w mroczny konflikt, który tli się od dziesięcioleci; w potajemną wojnę między zagadkowym geniuszem, Mistrzem Mennicy, potajemnie parającym się alchemią Isaakiem Newtonem – i jego arcywrogiem, przebiegłym fałszerzem Jackiem Mincerzem, znanym również jako Jack Shaftoe, Jack Półkuśka, Król Wagabundów. Ich wzajemna wrogość niespodziewanie osiąga nowy wymiar, gdy Jack dokonuje zuchwałego napadu na londyńską Tower, planując ni mniej, ni więcej, tylko całkowite zniszczenie brytyjskiego pieniądza.
Nikt nie wie, że to miłość pchnęła Mincerza do zdrady – rozpaczliwa chęć chronienia ukochanej kobiety, niezwykłej Elizy, księżnej Arcacon-Qwghlm, przez tymi, którzy ją zniszczą, jeśli on zawie-dzie. Tymczasem Daniel Waterhouse w towarzystwie nader niezwykłych kompanów przeczesuje miasto i kraj w poszukiwaniu złoczyńcy, który usiłuje mordować naturalistów za pomocą Machin Piekielnych; ugrupowania polityczne walczą o wpływy w parlamencie, wyczekując nieuniknionego zgonu schorowanej królowej; alchemiczny „święty Graal”, klucz do życia wiecznego, wciąż wymyka się Newtonowi – ale i tak znajduje się bliżej niż kiedykolwiek wcześniej; w manufakturze Waterhou-se’a powstaje cud techniki, najwspanialszy wynalazek epoki baroku.
Wkrótce wszystko się zmieni. Zmieni się na zawsze.
Ustrój świata jest ostatnim tomem trylogii.
Na okładce wykorzystano fragment fresku Michała Anioła pokrywającego sklepienie Kaplicy Sykstyń-skiej, wykonane w latach 1508-1512 na zamówienie papieża Juliusza II.
Artysta długo nie chciał się podjąć tego zadania, twierdząc, że nie jest malarzem, lecz architektem i rzeź-biarzem. Nigdy wcześniej nie malował fresków. Praca specjalistów, których sprowadził do pomocy, nie za-dowalała go jednak. Odprawił więc wszystkich i pracował sam, stopniowo poznając tajniki tej trudnej tech-niki. Sam nawet mieszał farbę.
Pokrycie 800 metrów kwadratowych sklepienia zajęło mu cztery lata. Powstało jedno z najwybitniejszych dzieł w historii. Specjaliści uważają je za "syntezę wszystkich sztuk plastycznych". Gładkie, spłaszczone sklepienie (tzw. zwierciadlane) Kaplicy artysta podzielił bogatym szkieletem malowanej "architektury" z ram i gzymsów, ożywionej "rzeźbiarskimi" (również malowanymi) figurami. W wyodrębnionych w ten sposób po-lach umieścił malowidła. Całość tworzy niezwykle spójną kompozycję.
Informacje dodatkowe o Ustrój świata. Tom 2:
Wydawnictwo: Mag
Data wydania: 2008-06-19
Kategoria: Literatura piękna
ISBN:
9788374800587
Liczba stron: 350
Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Chcę przeczytać,