Drugi tom cyklu Stacje kolejowe - architektura i budownictwo został w całości poświęcony warszawskim stacjom epoki zaboru rosyjskiego. Przy wszystkich ograniczeniach będących konsekwencją zniewolenia kraju, rozdarta między wschód i zachód Warszawa borykała się z różnym rozstawem szyn linii kolejowych, wymuszonym połączeniami z drogami żelaznymi w Rosji i w zachodniej Europie.
W warunkach, na przemian, okresów politycznej opresji i odwilży, powstawały prywatne i państwowe drogi żelazne, a przy nich setki budynków i budowli niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania kolei. W przypadku warszawskich gmachów stacji osobowych z biegiem lat stawały się one coraz bardziej zacofane względem zagranicznych odpowiedników. Za światowym postępem ze znacznie większym powodzeniem nadążały budynki zaplecza towarowego i technicznego. Właśnie tematyce budownictwa w gospodarstwie kolejowym poświęcono w opracowaniu najwięcej uwagi, opisując wszystkie, przeważnie już nieistniejące obiekty w obrębie poszczególnych dworców i stacji.
Wydawnictwo: Księży Młyn
Data wydania: 2019-09-09
Kategoria: Historyczne
ISBN:
Liczba stron: 250
Album Jarosława Zielińskiego, znanego varsavianisty, autora m.in. „Przedwojennej żydowskiej Warszawy” i „Przedwojennego śródmieścia”...
Międzywojenne śródmieście to dzielnica próbująca nadrobić stracony czas zaboru rosyjskiego i zrzucić piętno ośrodka administracji gubernialnej...
Chcę przeczytać,