Optimum 2.0. Idea cyberpsychologii pozytywnej

Ocena: 0 (0 głosów)

Rozwój sztucznej inteligencji jest odważną, żeby nie powiedzieć: brawurową szarżą ku granicznym słupom człowieczeństwa.

Rozwój sztucznej inteligencji osiągnął oszałamiającą skalę, a kolejne innowacje zagęszczają sieć interakcji ludzi z cyfrowymi artefaktami. Wynalazki budzą podziw i przerażenie. Jest to widoczne w badaniach prowadzonych w ramach cyberpsychologii, których przedmiotem jest głównie ,,ciemna strona" relacji człowiek-technologia: od lęku przed cyfryzacją, poprzez liczne uzależnienia, po niepokój związany z perspektywą pojawienia się systemów o nadludzkich możliwościach. Czy nowe technologie są jedynie źródłem stresu i niepokoju? Czy cyberpsychologia musi być rozwijana wyłącznie w wiktymologicznym ujęciu?

Gdy wypowiadam słowo ,,innowacja", pierwsza sylaba odnosi się już do historii techniki.

Nie inaczej zdarzyło się w przypadku tej książki! Nowe wydanie odzwierciedla tempo rozwoju SI: wiele z koncepcji, które w pierwszej edycji książki (2021) miały status postulatów, w Optimum 2.0 są już elementem naszej codzienności.

Paweł Fortuna proponuje rozszerzenie badań nad interakcjami człowieka ze sztucznymi jednostkami o wymiar będący domeną psychologii pozytywnej, a więc dobrostan rozumiany jako optymalne funkcjonowanie. Nową perspektywę określa mianem ,,pozytywnej cyberpsychologii" i w kolejnych rozdziałach odsłania drzemiący w niej naukowy oraz praktyczny potencjał. Autor prowadzi Czytelnika przez uniwersum jednostek, które bazują na SI, a następnie prezentuje realne i ewentualne przykłady systemów hybrydowych wpływających na poprawę satysfakcji z życia oraz wspierających rozwój wybranych sił psychicznych: kreatywności, dzielności, dobroci, przywództwa, pokory i nadziei. Refleksja psychologiczna jest przy tym spleciona z rozważaniami dotyczącymi istoty człowieczeństwa, transhumanizmu oraz futurologicznych wizji ,,silnej" SI.

Trzeba dać szansę na pozytywne spotkanie ludzkiej mądrości z cyfrową technologią. Pierwszym i podstawowym krokiem jest lepsze poznanie sztucznych jednostek, które już są obecne na deskach teatru życia codziennego, a kolejnym krytyczne spojrzenie na możliwości kształtowania wartościowych interakcji z nimi. Jeśli idea tworzenia pozytywnych systemów się sprawdzi, będzie można ją przekazać młodym ludziom. Zaproponujmy im coś więcej niż nowy smartfon, wi-fi i pakiet przestróg przed sidłami uzależnień.

Z tekstu

Autor ksiazki zaprasza nas do, jak to okreslił Max Tegmark, najwazniejszej rozmowy naszych czasow, czyli dyskusji o tym, jakie sa kluczowe dazenia człowieka, odbywajacej sie w kontekscie rozwoju technologii, a szczegolnie mocnej sztucznej inteligencji, ktora zdolnosciami poznawczymi moze przerosnac ludzi i tym samym doprowadzic do niespotykanych w historii ludzkosci zmian. Zdarzenia i procesy, jakie obserwujemy aktualnie, wskazuja na to, ze zmiany te sa nieuniknione. Nie jest jednak przesadzone w jakim kierunku beda one podazały. [...] Jako swoj wkład do wspomnianej rozmowy Autor przedstawia idee cyberpsychologii pozytywnej. Stwierdza, ze ,,cyberpsychologia pozytywna jest na razie jedynie projektem, promykiem wysłanym w intelektualna przestrzen". Taka charakterystyka ksiazki jest jednak, moim zdaniem, zbyt skromna w stosunku do tresci, ktora otrzymujemy.

prof. dr hab. Piotr Kulicki

Lektura tego tekstu jest niezwykle przyjemna, ,,inkluzywna", a jego Autor wykazuje duże umiejętności w zakresie popularyzacji wiedzy psychologicznej, a także kulturoznawczej. To połączenie cyberpsychologii ze współczesną refleksją związaną z kulturoznawstwem medialnym, a nawet informatyką społeczną jest niezbędne do głębszego zrozumienia kontekstów, w jakich współcześnie funkcjonuje człowiek - twórca sztucznej inteligencji, element systemów hybrydowych, użytkownik i kreator nowych mediów oraz nowych rozwiązań technologicznych.

prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska

Autor przeanalizował liczne publikacje naukowe i stworzył zbior opisow wielu fascynujacych projektow naukowych. [...] Czytelnik poznaje wiec nie tylko kluczowe dla tematyki ksiazki eksperymenty czy technologiczne rozwiazania, lecz takze tło ich realizacji, uwarunkowania czy ciekawe fakty biograficzne. Ksiazke te postrzegam jako niezwykle istotna, potrzebna i majaca duze znaczenie społeczne. Jestem pewny, ze bedzie ona czytana przez zroznicowane grupy czytelnikow, od młodziezy po seniorow, od uczniow po profesorow, od cyber-pasjonatow po cyber-sceptykow.

dr hab. Michał Klichowski, prof. UAM

Tekst składa się z pięciu rozdziałów. Każdy jest opatrzony streszczeniem wraz z kluczowymi pojęciami, a zasadniczą treść poprzedzają informacje kontekstowe wprowadzające w tok rozumowania. W pierwszej części wyjaśniam ideę cyberpsychologii pozytywnej jako perspektywy badawczej, w ramach której można gromadzić dane dotyczące korzystnego dla człowieka funkcjonowania w systemach hybrydowych. Następnie rozważam ideę projektowania takich systemów hybrydowych, które zasługują na miano pozytywnych, dzięki czemu zastosowanej technologii można by nadać atrybut ,,well". W kolejnej przybliżam fenomen sztucznej inteligencji i zasilanych nią artefaktów, konfrontując potoczne przekonania z rozstrzygnięciami naukowców. W dalszej części przyglądam się pozytywnym interakcjom człowieka z ,,inteligentnymi" artefaktami. Czynię to z dwóch perspektyw

branych pod uwagę w badaniach nad dobrostanem: hedonistycznej i eudajmonistycznej. Zgodnie z tym w rozdziale czwartym referuję wyniki badań dotyczących podmiotowych i przedmiotowych uwarunkowań satysfakcji osób stykających się ze sztucznymi jednostkami, a w ostatnim rozdziale zastanawiam się nad wyzwoleniem potencjału drzemiącego w innowacjach na rzecz kształtowania mocnych stron człowieka. Tekst uzupełniają liczne odsyłacze do danych zamieszczonych w Internecie w postaci kodów QR.

Z tekstu

Informacje dodatkowe o Optimum 2.0. Idea cyberpsychologii pozytywnej:

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
Data wydania: 2024-05-13
Kategoria: Psychologia
ISBN: 9788301234973
Liczba stron: 382

Tagi: psychologia

więcej

Kup książkę Optimum 2.0. Idea cyberpsychologii pozytywnej

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Inne książki autora
Sprzedaż bez sprzedawania. Psychologia dobrego wpływu na klienta
Paweł Fortuna0
Okładka ksiązki - Sprzedaż bez sprzedawania. Psychologia dobrego wpływu na klienta

Nie dziw się, że klient reaguje jak kupiec, skoro ty zachowujesz się jak sprzedawca. W psychologii sprzedaży roi się od samozwańczych guru proponujących...

Psychologia biznesu
Paweł Fortuna0
Okładka ksiązki - Psychologia biznesu

Jak wspierać pracowników w rozwoju zawodowym? Czy istnieje idealny model przywódcy? W jaki sposób można unikać błędów w pracy...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Aldona z Podlasia
Aldona Anna Skirgiełło
Aldona z Podlasia
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Rozbłyski ciemności
Andrzej Pupin ;
Rozbłyski ciemności
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy