Pisma młodzieżowe odgrywają ważną rolę ze względu na cechy swej publiczności, którą stanowi pokolenie dopiero wkraczające w dorosłe życie. Pojawiają się tym samym liczne kontrowersje i pytania. Osoby odpowiedzialne za wychowanie zastanawiają się między innymi nad kwestią: na ile owe media odgrywają pozytywną rolę ? preferują ambitną twórczość, realizują funkcje edukacyjne i kształcą charakter, w jakim zaś stopniu sprzyjają degradacji umysłowej i moralnej młodych czytelników. Piotr Tomasz Nowakowski próbuje odpowiedzieć na pytanie, jakie normy i wartości moralne są propagowane w czasopismach młodzieżowych. W analizie opiera się na dziesięciu tytułach: ?Bravo?, ?Bravo Girl!?, ?Click!?, ?Droga?, ?Dziewczyna?, ?Mały Gość Niedzielny?, ?Mega Sport?, ?Płomyczek?, ?Popcorn? oraz ?Victor Gimnazjalista?. Punktem odniesienia dla rozważań autora są doświadczenia klasycznej myśli filozoficznej, a wnioski z badań ? nie zawsze optymistyczne ? znajdują dopełnienie w praktycznych wskazaniach etyczno-wychowawczych. ?Wymiar pedagogiczny pracy koncentruje się na wychowawczej roli prawdy obiektywnej oraz wartości z nią związanych. Są one niestety obecne tylko w aksjologii nielicznych, zwłaszcza katolickich, czasopism. Przyczyną współczesnego kryzysu światopoglądowego młodzieży jest brak takich wartości w kulturze młodzieżowej, a także propagacja kontrwartości, na przykład subiektywizmu i relatywizmu, która musi prowadzić do nieefektywności wychowawczej. Rozprawa może znakomicie służyć jako pomoc dla pedagogów i duszpasterzy ? zarówno w aspekcie doboru czasopism, jak i aksjologicznego ukierunkowania praktyki wychowawczej?. dr hab. Wojciech Chudy, prof. KUL
Informacje dodatkowe o Modele człowieka propagowane w wybranych czasopismach młodzieżowych:
Wydawnictwo: maternus
Data wydania: b.d
Kategoria: Socjologia, filozofia
ISBN:
8391242943
Liczba stron: 384
Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Chcę przeczytać,