Zakazana magia ma swoją cenę. Utrata przyjaciół, rodziny, spokoju, moralności… Kapryśny książę demonów ma teraz nad Tobą władzę. Może jednak jest dla Ciebie jakaś szansa, a Twoja dusza nie jest do końca zepsuta? To, jak pokierujesz swoim przeznaczeniem zależy tylko od Ciebie, bo tutaj bohaterem jesteś Ty!
Wydawnictwo: Foksal
Data wydania: 2019-06-12
Kategoria: Komiksy
ISBN:
Liczba stron: 144
Tłumaczenie: Julia Chimiak
QUASI-MANGA PARAGRAFOWA
Lubcie komiksy paragrafowe? Trudno ich nie lubić. Może nie są to rzeczy najwybitniej wykonane, ale za to chyba każdy chętnie wcieli się w bohaterów, pokieruje ich losami i samemu będzie decydował, dokąd doprowadzić ma go fabuła. Przez moje ręce przewinęło się wiele tego typu pozycji, od sympatycznego kryminału z Sherlockiem Holmesem, przez uproszczone historie, jak np. „Kaczor Donald: Wybór należy do ciebie”, po opowiadania adaptujące gry komputerowe. Z „Magicznym rytuałem” rzecz ma się jednak inaczej. Owszem, mamy tu do czynienia z dziełem jak najbardziej wychodzącym naprzeciw oczekiwań miłośników takiej rozrywki, ale jednocześnie wnoszącym do niej coś zdecydowanie więcej.
Tradycyjnie jednak zanim wyjaśnię o co chodzi, kilka słów o fabule. Jak to w takich przypadkach bywa rzecz jest prosta (choć mam nadzieję, że trafię kiedyś na dzieło przełamujące konwencję i prowadzące czytelnika poprzez wybory, które zupełnie odmieniając przeżywaną przez niego opowieść – także gatunkowo) i traktuje o młodym chłopaku, który przyzywa demona, w efekcie czego zostaje jego sługą. Od teraz czeka go ciężkie życie w niebezpiecznym, pełnym przygód i niezwykłości świecie, w którym będzie musiał przetrwać…
Całość recenzji na moim blogu: https://ksiazkarniablog.blogspot.com/2019/10/magiczny-rytua-ottami-manuro.html
Przeczytane:2019-12-08,
Dostajemy do ręki dwa w jednym. Komiks oraz grę fantasy. Komiks opowiada o podróży stworzenia parającego się magią i towarzyszącego mu demona. Cel gry jest podobny - podróżując wgłębiamy się coraz bardziej w arkana czarnej magii. Na początku znamy się na dwóch z czterech rodzajów (możemy wybrać dwa, które notujemy w karcie postaci). Możemy rzucać zaklęcia tylko z tych dwóch dziedzin. Żeby to zrobić, cofamy się lub idziemy w przód o określoną liczbę kadrów. Musimy uważać na łowców magów. Im więcej czarnej magii znamy, tym bardziej jesteśmy dla nich widoczni. Pomaga nam moc zwana MANĄ. Każde zaklęcie zmniejsza ilość punktów mocy. Możemy je odzyskiwać, wykonując krwawe rytuały, które zwiększają też ilość mroku. Niestety podążanie ku wiedzy tajemnej sprawia, że ilość punktów mroku wciąż rośnie (więc musimy jeszcze bardziej uważać na łowców). W grze podejmujemy decyzje. Zgodnie z nimi idziemy do jednego lub drugiego kadru (czasem cofając się, czasem idąc do przodu - na przykład z kadru 17 przechodzimy na 9 lub 52 - liczby wybrane przypadkowo, ilustrujące zasadę). Są też niestety kadry, z których nie ma wyjścia. Oznacza to, że zginęliśmy i nie ukończyliśmy misji.
I komiks, i gra wciągające, pełne mroku i wymagające ogromnej koncentracji. Szczególnie w grze trzeba pamiętać o sporej ilości szczegółów, logicznie myśleć i podejmować szybkie decyzje. Zdecydowanie nie jest to pozycja dla dzieci - mogą mieć koszmary. Jednak dla nastolatków i dorosłych jak najbardziej.
dr Kalina Beluch