Dylemat wagonika

Ocena: 0 (0 głosów)

Wagonik pędzi po torach w niekontrolowany sposób. Przed nim znajduje się pięć osób, a na bocznym torze stoi jeden człowiek. Wyobraź sobie, że znajdujesz się akurat tuż obok zwrotnicy, która może zmienić tor wagonika. W ten sposób uratujesz pięć osób, ale poświęcisz jedną. Czy zdecydujesz się pociągnąć za wajchę? Albo obserwujesz zdarzenie z kładki. Jedyną możliwością uratowania ludzi jest zrzucenie ciężkiego przedmiotu na tory. A ty stoisz tuż obok bardzo grubego faceta... Ta zagadka etyczna, oparta na eksperymencie myślowym z 1967 roku przeprowadzonym przez brytyjską filozof Philippę Foot, zainspirowała wiele żywych dyskusji na całym świecie. Thomas Cathcart w inteligentny i zabawny sposób popularyzuje wiele poważnych teorii. Jedną z nich jest „dylemat wagonika”, a minispecjalizacja zajmująca się tym problemem potocznie nazywana jest „wagonikologią”. W swojej książce autor łączy teorie Jeremy’ego Benthama, Kanta, św. Tomasza z Akwinu, Nietzschego i innych. Dylemat wagonika dla większości ludzi był inteligentną, filozoficzną układanką, dopóki taka historia nie zdarzyła się naprawdę.

Informacje dodatkowe o Dylemat wagonika:

Wydawnictwo: PWN
Data wydania: 2014-07-07
Kategoria: Socjologia, filozofia
ISBN: 978-83-7705-618-9
Liczba stron: 144

więcej

Kup książkę Dylemat wagonika

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Dylemat wagonika - opinie o książce

Recenzje miesiąca
Lato drugich szans
Dagmara Zielant-Woś
Lato drugich szans
Cienie. Po prostu magia
Katarzyna Rygiel
Cienie. Po prostu magia
Suplementy siostry Flory
Stanisław Syc
Suplementy siostry Flory
Upiór w szkole
Krzysztof Kochański
Upiór w szkole
Piwniczne chłopaki
Jakub Ćwiek
Piwniczne chłopaki
Dolina Marzeń. Przeszłość
Katarzyna Grochowska
Dolina Marzeń. Przeszłość
Szczerbata śmierć
Arkady Saulski
Szczerbata śmierć
Bez litości
Michał Larek
Bez litości
Z okruchów nadziei
Anna Siedlecka
Z okruchów nadziei
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy