Tytuł orginalny: The Queen
Reżyseria: Stephen Frears
Scenariusz: Peter Morgan
Gatunek: Dramat/Biograficzny
Produkcja: Wielka Brytania, Francja, Włochy
Muzyka: Alexandre Desplat
Zdjecia: Affonso Beato
Premiera: 0000-00-00
Obsada: Helen Mirren : Królowa Elżbieta II, Michael Sheen : Premier Tony Blair, James Cromwell : Książe Philip, Sylvia Syms : Królowa Matka
Latem 1997 roku wiadomość o śmierci księżnej Diany wstrząsa brytyjską opinią publiczną. Królowa Elżbieta II, którą tragiczna wieść zastaje w rezydencji na szkockiej prowincji, odgradza się od medialnej burzy grubymi murami zamku Balmoral. Tymczasem, w Londynie dla nowo wybranego premiera Tony’ego Blaira, nadchodzi moment próby. Tłumy składają hołd zmarłej księżnej i coraz głośniej domagają się reakcji dworu. Prasa zaczyna atakować rodzinę królewską. Królowa jednak milczy. Najnowszy film Stephena Frearsa (Niebezpieczne związki) o Elżbiecie II jest pierwszym filmem przywołującym wydarzenia związane ze śmiercią księżnej Diany, jak również pierwszym filmem tak bardzo obnażającym prywatność panującej brytyjskiej rodziny królewskiej. KRÓLOWA to pełna napięcia opowieść o walce dwóch światów – powściągliwości i tradycji ze spontanicznością i otwartością, która tak bardzo charakteryzowała księżne Dianę. Ironiczne i pełne humoru spojrzenie Frearsa sprawia, że postać monarchini - dotychczas ikony sztywności i nadęcia – nabiera cech ludzkich a my, nieoczekiwanie, nie tylko zaczynamy ją rozumieć, ale wręcz lubić i podziwiać. Zobaczyliśmy świetny film Stephena Frearsa o Elżbiecie II. Królowa w kaloszach pokazana w domowym otoczeniu nie traci swojego majestatu, przeciwnie - zyskuje go. TADEUSZ SOBOLEWSKI, GAZETA WYBORCZA Frears dokonał rzeczy niezwykłej. Opowiedział historię, którą znamy z tabloidów. Ale jednocześnie uniknął taniej sensacji proponując widzom mądrą opowieść o monarchini, która uświadamia sobie że przestaje pasować do nowego świata i nowych obyczajów. Wspaniały film z niebywałą kreacją Helen Mirren w roli tytułowej. BARBARA HOLLENDER, RZECZPOSPOLITA Największą gwiazdą przedstawienia jest Mirren. Fetowana w Wenecji, pewna kandydatka do Oscara, podejmuje się zadania niemal niemożliwego – pokazania wnętrza osoby, która została wychowana tak, by pokazywać tyle emocji ile toster kuchenny, a która w filmie odbywa emocjonalną podróż. STUART MC GURK, THE LONDON PAPER Dowcip. Dobry smak. Rozsądek. Emocjonalna dojrzałość. Wszystkie te cztery cechy są na wymarciu we współczesnym kinie. Wznoszę więc trzy wdzięczne i patriotyczne wiwaty na cześć KRÓLOWEJ, która te wszystkie cechy posiada i jest jednym z najdoskonalej i najczyściej napisanych i zagranych filmów roku 2006. Pokłońmy się Jej Wysokości Mirren. CHRIS TOOKEY, DAILY MAIL Gra Helen Mirren w KRÓLOWEJ jest po prostu majestatyczna. Aktorce udało się nie tylko uchwycić fizyczny obraz monarchini, ale również nakreślić bardzo sympatyczny portret kobiety o wielkiej sile charakteru, ale też rozbrajająco wrażliwej. ALLAN HUNTER, DAILY EXPRESS Nasz klejnot w koronie. THE INDEPENDENT Film otrzymał nagrody na MFF w WENECJI 2006: - nagrodę za najlepszą rolę kobiecą – Helen Mirren - nagroda FIPRESCI - Stephen Frears - nagroda za najlepszy scenariusz.- Peter Morgan Oraz Nagrodę Publiczności na MFF w Chicago 2006 5 nominacji do Brytyjskich Niezależnych Nagród Filmowych (BIFA) w tym nominację w kategorii Osobowość Roku ( Helen Mirren) Frears prawdopodobnie może się pożegnać z myślą o tytule szlacheckim. DEREK MALCOLM