W 80 dni dookoła planszy. Recenzja gry „Śladami Phileasa Fogga"

Data: 2019-06-11 10:00:56 Autor: Magdalena Galiczek-Krempa, Sławomir Krempa
udostępnij Tweet

„Śladami Phileasa Fogga” to inspirowana książką Juliusza Verne’a planszowa podróż dookoła świata.

„Śladami Phileasa Fogga"
Autor gry: Sławomir Czuba
Ilustracje: Dorota Wojciechowska-Danek
Zielona Sowa
Liczba graczy: 2-4
Wiek: 9+
Czas rozgrywki: 45-90 minut

Efektowny zestaw

W skład zestawu wchodzi duża plansza, planszetka „Biuro Podróży”, 4 planszetki postaci, każda z unikalną zdolnością specjalną, 4 pionki, 50 kart biletów, 8 kart podróży pieszo, 12 kart rund, 30 kart wydarzeń, 56 banknotów, znacznik pierwszego gracza oraz znacznik rundy. Gra mocno zwraca uwagę projektem graficznym – zarówno stylistyką, jak i kolorystyką. Zestaw jest wielokolorowy, natomiast dominują odcienie pastelowe. Spoglądając na ilustracje Doroty Wojciechowskiej-Danek, można odnieść wrażenie, jakby cofnęło się do czasów, w których toczyła się akcja powieści „W 80 dni dookoła świata”. Rysunki są staranne, szczegółowe, przed przystąpieniem do rozgrywki z dużą przyjemnością ogląda się przywodzące na myśl stare ryciny elementy zestawu. Ilustracje znalazły się nawet na szkieletach, z których wypychamy planszetki – szkieletach, które zwykle są przez graczy wyrzucane. Świetnie dobrano liternictwo – czcionka jest czytelna, ale świetnie wpasowuje się w projekt graficzny. Całość jest idealnie wyważona i bardzo atrakcyjna wizualnie.

Intuicyjne zasady

Celem gry – jak łatwo się domyślić – jest okrążenie świata nim upłynie 12 rund, odpowiadających 80 dniom. Wygrywa ten spośród graczy, który jako pierwszy okrąży świat, ale również zaoszczędzi najwięcej pieniędzy. Każda z rund składa się z kilku etapów. Po przygotowaniu do podróży następują dwa etapy zakupu biletów, dobranie dwóch dodatkowych biletów ze stosu (tzw. „Szczęśliwy traf”), moment, w którym można spróbować utrudnić podróż przeciwnikowi (lub sobie ją ułatwić) – „Przeciwności losu”, „Nowy cel podróży”, gdy wykorzystujemy bilety by przesunąć pionki do nowej lokalizacji i – wreszcie – sprzedaż biletów. W kolejnych rundach powyższe etapy powtarzają się.

Strategia i szczęście

Wbrew wrażeniu dużej złożoności rozgrywki i mnogości wykorzystywanych elementów, zasady są bardzo intuicyjne i wyczerpująco wyjaśnione w dołączonej do zestawu instrukcji. W zabawie bardzo ważna jest strategia. Podróżowanie wymaga odpowiedniego doboru biletów – należy bacznie obserwować planszę, na której zaprezentowano kolejne etapy drogi, a także środki lokomocji i liczbę mil, konieczne do pokonania danego odcinka. Czasami wystarczy tylko jeden środek lokomocji (na przykład statek), innym razem należy łączyć różne (na przykład podróżowanie na słoniu z koleją). Ważne są także odległości – by pokonać niektóre odcinki wystarczy zakupić dwa bilety, te zdobyte podczas „szczęśliwego trafu” pozostawiając na później, w innych zaś by pokonać odcinek trzeba poświęcić więcej niż jedną rundę. Oczywiście duże znaczenie ma także szczęście i losowość – to ona decyduje o tym, jakie bilety przypadną poszczególnym graczom na etapie „Szczęśliwego trafu" i jakie bilety trafią do puli. Dużą rolę odgrywa też utrudnianie innym graczom podróży i przewidywanie ich kroków, a także zabezpieczanie się przed negatywną interakcją z ich strony. Warto umiejętnie wykorzystywać karty „Przeciwności losu”, a także podkupywać bilety, które mogłyby być potrzebne pozostałym graczom. Jak to często bywa, wraz ze wzrostem liczby graczy rozgrywka staje się coraz bardziej dynamiczna i angażująca.

Specjalne zdolności i regrywalność

Świetnym pomysłem są specjalne zdolności, inne dla każdej spośród postaci (a więc i dla każdego spośród graczy). Mogą one pomagać graczowi w rozgrywce lub utrudniać ją innym uczestnikom zabawy. Początkującym, a także młodszym graczom pomogą z pewnością dodatkowe zasady, dedykowane specjalnie im.

W grze wykorzystywana są również karty rund, które odsłania się na początku każdej z 12 rund. Określają one dodatkowe zasady, obowiązujące w danej rundzie. Z uwagi na to, że ich dobór jest losowy w każdej rozgrywce, bardzo urozmaicają one zabawę oraz sprawiają, że gra nie jest monotonna. Z kolei szczegółowy plan podróży, jak i niecodzienna, mocno niedzisiejsza atmosfera gry zachęca do sięgnięcia po książkę i prześledzenia trasy podróży Phileasa Fogga także na tradycyjnej mapie.

Gra „Śladami Phileasa Fogga” świetnie sprawdzi się więc jako propozycja dla całej rodziny, a dla miłośników twórczości Juliusza Verne’a to po prostu pozycja obowiązkowa.

-> Grę kupicie w dobrej cenie w księgarni Gandalf.com.pl!

1

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Avatar uĹźytkownika - Gandlafpl
Gandlafpl
Dodany: 2019-06-16 19:35:34
0 +-

Swietna gra do szkolnych bibliotek

Avatar uĹźytkownika - Poczytajka
Poczytajka
Dodany: 2019-06-13 20:58:29
0 +-

Kiedyś namiętnie czytałam Verne'a i znam chyba wszystkie jego książki. Ta gra to rarytas. Muszę ją mieć!

Avatar uĹźytkownika - patrycjadyrda
patrycjadyrda
Dodany: 2019-06-12 09:36:19
0 +-

Wygląda super, zapowiada się na niezłą zabawę. 

Avatar uĹźytkownika - Lenka83
Lenka83
Dodany: 2019-06-11 18:26:02
0 +-

Ciekawy pomysł na  spędzanie czasu w domu :)

Avatar uĹźytkownika - martucha180
martucha180
Dodany: 2019-06-11 13:47:13
0 +-

Świetna gra jako uzupełnienie książki.

Avatar uĹźytkownika - MonikaP
MonikaP
Dodany: 2019-06-11 11:49:55
0 +-

Super grafika!

Avatar uĹźytkownika - Joannate
Joannate
Dodany: 2019-06-11 11:48:20
0 +-

Zapowiada się dobra zabawa! Bardzo mnie cieszy wielki powrót planszówek. 

Warto przeczytać

Reklamy
Recenzje miesiąca
Upiór w moherze
Iwona Banach
Upiór w moherze
Szepty ciemności
Andrzej Pupin
Szepty ciemności
Księga zaklęć
Agnieszka Rautman-Szczepańska
Księga zaklęć
Najukochańsza
Joanna Jagiełło
Najukochańsza
Strach ze strychu
Radek Jakubiak
Strach ze strychu
Draka na Antypodach
Katarzyna Ryrych ;
Draka na Antypodach
Strefa interesów
Martin Amis
Strefa interesów
Stajnia pod Lipami
Magdalena Zarębska ;
Stajnia pod Lipami
Pokaż wszystkie recenzje