Wiedzę pojmować można niczym ognistą kulę: im jest większa, tym więcej ma punktów stycznych z niewiedzą. Doskonale rozumieją to Christiane Duchesne i Carmen Marois, oddając do rąk czytelnika trzeci tom wspaniałej serii Wydawnictwa Jedność 100 pytań do profesora. Zebrane w lekturze informacje to (jak w dwóch poprzednich częściach) Opowieści naukowe o świecie, wyjaśniające trzydzieści kluczowych zagadnień.
I tym razem bohaterami książeczki są dzieci. Dziewczynki i chłopcy. Wprawdzie większość z nich posiada inne imiona niż w poprzednich tomikach serii, ale są to dzieci równie ciekawe świata i zachodzących w nim zjawisk. Są Józek, Jurek i Maksym, Adela, Ania oraz Andzia. Są Anastazja, Masza, Walentyna i Dagmara, Irenka, Sabinka, Jola i jej dwie przyjaciółki. Jest Filip oraz pięciu chłopaków z metra, którzy dzięki Albertowi poznali interesującą historię włosów i peruki. Dzieci jest jeszcze więcej: Władek, Joachim, Tomek, Łukasz z Jankiem, Mariusz, Sylwek, Kamil, Sebastian. Są przyjaciele Mip i Zip, czyli Gustaw i Marcel. Nie brakuje Tymka z Januszkiem, a także Artura, piekącego wraz z mamą tort na urodziny Matyldy (dzieci jest mnóstwo, ale i dla czytelnika znajdzie się miejsce w gronie ciekawych świata).
Dobrani przez Christiane Duchesne oraz Carmen Marois dzielni bohaterowie książeczki i tym razem szukają pomocy u cechującego się wrodzoną ciekawością Alberta. Ponieważ Albert, obecnie profesor, całe życie spędził na dociekaniach, poszukiwaniach oraz nieustannym dążeniu do prawdy, zdobyta przez niego wiedza i bogate doświadczenie świadczą o znajomości tematu. Bez wątpienia Albertowi można zaufać. Przy okazji można też pobawić się z bernardynem Drapciem, który jako wierny towarzysz profesora obecny jest w każdym tomiku serii (tym razem pojawia się również pies Sebastiana Dragon, z którym Drapcio doskonale się dogaduje).
Pisząc 100 pytań do profesora, autorki stanęły na wysokości zadania. Naukową wiedzę o świecie przekazały w sposób atrakcyjny oraz przekonujący, w formie prostej, całkowicie przystępnej i zrozumiałej dla dzieci (sprawne wplecenie wyjaśnień w codzienne życie bohaterów książeczki przyczynia się do większego skupienia czytelnika, a tym samym do łatwiejszego przyswojenia treści). Zamieszczona na początku Legenda (jak w każdym tomiku serii) odnosi się do zagadnień usystematyzowanych w pięć działów (ziemia, zwierzęta, rośliny, ludzie, ciekawe pytania). Do każdego z nich przyporządkowano kolorową grafikę, umożliwiającą szybkie odnalezienie interesującego zagadnienia w tekście. Na końcu znalazło się miejsce na osobiste notatki.
Dzięki lekturze rozwiązanych zostanie wiele tajemnic. Czytelnik dowie się, co to jest widmo słoneczne, jak tworzy się muszla mięczaka oraz czy rzeczywiście dobrze jest, gdy śnią się koszmary. Nauczy się rozpoznawać wiek żółwia, pozna kolory tęczy i baniek mydlanych. Zrozumie, dlaczego strętwa może porazić prądem. Przeczyta nawet wierszyk o marchewce, która – jak powszechnie wiadomo – bogata jest w karoten, przyczyniający się do powstania witaminy A. Podanych zostało też mnóstwo innych faktów i ciekawostek (zamieszczono je na końcu każdego rozdziału w kolorowych ramkach).
Publikacja Wydawnictwa Jedność, oprócz przekazu treści naukowych o świecie, ma na celu doskonalenie umiejętności czytania i pisania, do czego przyczyniają się ciekawe dialogi, powiększona czcionka oraz większe odstępy między wierszami. Kolorowe, duże, wyraźne, adekwatne do treści ilustracje są uzupełnieniem tekstu. Lektura przeznaczona jest dla czytelnika w każdym wieku – chyba, że nie jest on ciekawy świata. Jedno jest pewne: 100 pytań do profesora. Opowieści naukowe o świecie to książeczka pasjonująca, wartościowa i pomocna.
Dzieci lubią wiedzieć dużo o świecie i wciąż zadają mnóstwo pytań: Dlaczego łodzie nie toną?, Z czego robi się szkło?, Kto wymyślił godziny?......
Dzieci lubią wiedzieć dużo o świecie i wciąż zadają mnóstwo pytań: Dlaczego łodzie nie toną?, Z czego robi się szkło?, Kto wymyślił godziny?......