Ludzkie wnętrze pełne jest niezgłębionych doznań, wrażeń, myśli i przeżyć. Tego, co w nim ukryte, nie da się odgadnąć od razu. By – choć w pewnym stopniu – nauczyć się rozpoznawać emocje dziecka, skupiono uwagę na jego twórczości artystycznej, główny akcent kładąc na rysunek (pierwsze informacje na ten temat pochodzą z 1885 roku). Stanowiąc doskonały kanał komunikacji, a równocześnie obraz stanu emocjonalnego, rysunek umożliwia dokładniejsze poznanie dziecięcego wnętrza, dzięki czemu łatwiejszym stanie się odgadnięcie ukrytych potrzeb malucha. To z kolei odegra zasadniczą rolę w doborze sposobów wspierania rozwoju. Nakładem wydawnictwa Jedność ukazała się specjalistyczna publikacja Co nam mówią rysunki dzieci, przychodząca z pomocą rodzicom, nauczycielom, pedagogom i psychologom.
Zamieszczone w książce rysunki zostały posegregowane w dwa główne działy (przedstawiające rodzinę oraz spontaniczne) i poprzedzone ogólnymi wiadomościami dotyczącymi sposobu przelewania na papier odczuwanych przez dziecko stanów emocjonalnych, które w zależności od wieku zasadniczo między sobą się różnią. Dokonany przez Norę Rodriguez szczegółowy podział pozwala dokładniej poznać cechy charakteryzujące kolejne etapy rozwoju, by móc właściwie przyporządkować im indywidualne elementy pracy graficznej. Dzięki temu przeprowadzana następnie analiza rysunku pozwala poczynić interpretacje bardziej prawdopodobne (nie można zapominać, że rysunek jest jedną z metod wspomagających diagnozowanie, nie zaś podstawą diagnozy).
Szczegółowej analizie zostały poddane uwiecznione na dziecięcych rysunkach części ciała, wielkość postaci, układ, nachylenie i kierunek elementów, umiejscowienie na kartce, proporcje, rodzaj linii, kolory kredki, symetria lub jej brak, a także kolejność rysowania, perspektywa oraz elementy uzupełniające. Spostrzeżenia szczególnie warte zapamiętania zapisano kolorowym drukiem, umieszczono je na różnobarwnym tle lub w ramkach. Każdemu z rozdziałów, które poprzedzono pouczającymi refleksjami, przyporządkowano inny kolor (spojrzenie z zewnątrz pozwala otworzyć książkę na interesującym nas zagadnieniu). Umieszczenie pod każdym rysunkiem wieku dziecka ułatwia czytelnikowi skonfrontowanie wiedzy zdobytej podczas lektury z tym, co zostało uwidocznione na rysunku.
Publikacja wydawnictwa Jedność jest w pełni przystosowana do częstego korzystania z niej: laminowana okładka i gładkie kartki stanowią zabezpieczenie przed szybkim zniszczeniem. Polecana rodzicom, nauczycielom, pedagogom i psychologom (także studentom tych specjalizacji), pomoże w zrozumieniu dziecięcych (często niesfornych) zachowań oraz w dobraniu odpowiednich środków i metod postępowania. Warto, by zainteresowani jak najszybciej zapoznali się z zaprezentowanymi w niej rozwiązaniami.